Contentstrategie

Contentstrategie, waarom, wat en hoe?

Leestijd 3 minuten

Vandaag de dag moet je online aanwezig zijn. Want wist je dat meer dan 70% van de mkb’ers een of meer bedrijfsaccounts op social media heeft? Jouw organisatie nog niet? Dan is het al helemaal tijd om daar nu mee aan de slag te gaan. Welke stappen je moet nemen en hoe wij je kunnen helpen lees je hieronder.
Engaging content. Computerscherm met content dat erom heen vliegt

Wat is content?

Content is alle informatie wat je online kunt vinden en delen, in de vorm van (bewegend)beeld of tekst. Maar waarom content? Inmiddels is het aanbod van content enorm gestegen. Organisaties spelen in op de trend om meer online te delen, zoals blogs, vlogs, podcasts, infographics, video en mailings. Om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken en jouw boodschap over te brengen is het enorm belangrijk om relevante en goede content te maken. Alleen echte, unieke, consistente en verslavende content springt er vandaag de dag nog uit.

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is in de basis het inzetten van de juiste content op de juiste manier, op het juiste kanaal (denk aan je eigen website, social media, YouTube en e-mail), gericht op de juiste doelgroep, op de juiste tijd en met de juiste boodschap. Er hangen dus heel veel elementen aan een goede content strategie. Het inzetten van content is anders dan het inzetten van bijvoorbeeld Google Ads. Met het inzetten van content genereer je vaak niet direct conversie in keiharde euro’s, maar wat levert het wel op? Een bepaald aantal weergaves, bereik, mate van interactie of het versterken van de naamsbekendheid.

Over het algemeen is content het beste in te zetten om bewustwording bij de doelgroep te creëren.

Waarom een contentstrategie?

Er zijn verschillende redenen om content in te zetten. Denk hierbij aan onder meer…

  • Vergroten van je bereik
    Het vergroten van je bereik kan gebeuren door social media, je website en mailings in te zetten. Relevante en interessante content is de basis van een groot bereik.
  • Online profilering
    Jezelf profileren betekent letterlijk ‘karakteriseren’. Door je online te profileren met jouw unieke combinatie van kwaliteiten en diensten ontwikkel je jezelf als onderscheidend merk en persoonlijkheid.
  • Vindbaarheid
    Content is een manier om hoger te scoren in Google. Content is tevens blijvend: een goed blog kan nog maanden na het plaatsen zorgen voor relevant websiteverkeer via Google of bijvoorbeeld Pinterest.
  • Aanjagen van leads
    Door middel van shopping advertenties op onder andere Facebook en Instagram kun je jouw doelgroep triggeren om naar jouw webshop te gaan.
  • Loyaliteit
    Content draagt tevens bij aan de merkloyaliteit. Klanten zijn loyaler naar mate ze zich kunnen identificeren met content. Daarnaast zorgt social media er ook voor dat de merkloyaliteit vanuit de klant stijgt. Creëer een fanbase!

Jouw bedrijf sterk in de markt zetten?

Content is de brandstof van alle (online) marketing uitingen. Weet jouw doelgroep nog niet wie jij bent of weten ze je nog niet te vinden? Content is dé manier om jouw bedrijf sterk in de markt te zetten! Laat zien wie je bent, waar je voor staat en wat je doet. Door middel van ons ‘Frozen Yoghurt concept’ vertalen wij dit samen met jou naar relevante en aantrekkelijke content. Met een sterk merk, duidelijke doelgroep voor ogen en een consistente aanpak zorg je ervoor dat je online het meeste rendement pakt: dé succesformule voor content.

Onze werkwijze

Na een intake (telefonisch of op locatie) of een merksessie bepalen we de essentiële content die we gaan inzetten. Dit betreft vaak social media en blog of nieuwsbrief. Wil je meer? Kies dan voor toppings om jouw content te verrijken. Denk aan een te gekke bedrijfsreportage, interessante klantcase of social advertising om jouw bereik een boost te geven. Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden!Dat content belangrijk is moge duidelijk zijn. Maar hoe gaat het implementeren van een content strategie in zijn werk? Hiervoor hebben een aantal stappen bepaald.

  1. Doelen stellen en verwachtingen scheppen
  2. Doelgroepen in kaart brengen (brainstormsessies, persona’s)
  3. Analyse huidige content
  4. Kanaalkeuze
  5. Advies nieuwe soort content
  6. Topics/columns en contentkalender
  7. Implementatie, op weg helpen, adviesgesprekken
  8. Uitvoeren en monitoren
  9. Meten en rapporteren resultaten
  10. Optimalisatie strategie

Tips om zelf aan de slag te gaan met je contentstrategie

Ga je liever eerst zelf aan de slag, dat kan natuurlijk ook. Realiseer je wel dat het niet eenvoudig is, veel tijd kost en enig geduld voordat je resultaat merkt nodig is. Onderstaand een aantal tips bij het maken en verspreiden van content voor jouw contentstrategie.

  • Maak iemand eindverantwoordelijk, maar betrek vele mensen in jouw organisatie bij content.
  • Maak content vanuit de vraag van jouw doelgroep. Wat zijn hun problemen en uitdagingen?
  • Zorg ervoor dat jouw content voldoet aan het 3C model, zeker op sociale media (consistent, contextual en conversational)
  • Jouw content dient tevens te voldoen aan het 3S model (sharable, searchable en snackable).
  • Reken content af op de juiste KPI’s. Zoals eerder genoemd zal dit zich niet direct vertalen in harde euro’s, maar uiteindelijk wel bijdragen aan het behalen van je doelstellingen.

Lijkt het je leuk om eens met onze content specialisten te sparren? Neem dan contact met ons op!

Dit is misschien ook interessant:
De kans is groot dat jij deze zes soorten content bent vergeten. 
Facebook: tips & tricks om je bereik organisch te vergroten.
Welk social media kanaal kies je?