Leestijd 4 minuten

In de wereld van social media lijken de mogelijkheden eindeloos te zijn. Er zijn tientallen verschillende kanalen die je als organisatie in kunt zetten en enorm veel soorten content om te posten, maar waar begin je? Welk kanaal is geschikt? Wij vertellen je meer over de zes populairste social media kanalen en hoe je ze het beste kunt inzetten voor jouw bedrijf.

Facebook

Facebook is nog altijd het grootste social media platform ter wereld. Ondanks dat het aantal bezoekers afneemt (vooral bij jongeren) blijft dit kanaal stipt op nummer 1 staan. Van de 20-39 jarigen gebruikte 89% Facebook in 2017, gevolgd door 77% van de 40 tot 64 jarigen. Een hoog percentage, ook onder de oudere doelgroepen dus. De populariteit van Facebook stijgt daarnaast wel onder bedrijven. Er zijn zo’n 60.000.000 Facebook pagina’s van organisaties en ongeveer 4.000.000 actieve adverteerders. Organisaties zijn tegenwoordig meer online dan ooit: 65% van de bedrijven gebruikt sociale netwerken. Achterblijven is geen optie meer dus!

Facebook is vooral geschikt om een community te bouwen, een grote groep mensen te bereiken en om mensen bewust te maken van jouw organisatie, dienst of product. 

Branches op Facebook: allemaal

YouTube

Na Facebook is YouTube het grootste social media kanaal. Veelal wordt YouTube gebruikt als tweede zoekmachine naast Google, wat het een geschikte plek maakt om vragen te beantwoorden en te laten zien hoe dingen werken. YouTube heeft het grootste percentage mannelijke gebruikers, aangezien 71% man is, tegenover 29% vrouwelijke gebruikers.

Als organisatie is YouTube een goed kanaal om korte video’s, tips & trics, inspiratie, aftermovies en weetjes op te laten zien. Ook video’s over medewerkers doen het vaak goed. Je kunt YouTube inzetten als opslagplaats voor videomateriaal, maar je kunt een YouTube kanaal ook inzetten om jouw doelgroep inspiratie te geven, een fanbase op te bouwen of om interactie te genereren. Tevens is YouTube een plek waar je kunt samenwerken met zogenaamde influencers. Er zijn YouTubers die al een grote fanbase hebben opgebouwd. Een samenwerking met een YouTuber in jouw branche kan veel verkeer en/of bekendheid opleveren.

Branches op YouTube: Beeldende branches met producten, zoals mode, beauty, lifestyle, reizen, webshops etc.

LinkedIn

LinkedIn is en blijft een geschikt medium voor zakelijke doeleinden. LinkedIn heeft inmiddels de 6 miljoen Nederlandse accounts gepasseerd. Hiermee is Nederland niet alleen een van de landen met de hoogste bezettingsgraad ter wereld, maar staan we ook al jaren in de top 3 ‘most engaged LinkedIn countries’, volgens Bastian Verhulst van LinkedIn Nederland. Het grootste percentage gebruikers van LinkedIn is 20 tot 39 jaar (44%), gevolgd door 40-64 jarigen (36%). Over het algemeen zijn er vooral hoogopgeleiden te vinden (HBO of hoger).

LinkedIn is een sterk kanaal om vacatures te delen, mensen op de hoogte te brengen van zakelijke successen of om het management van organisaties te bereiken. Content die populair is op LinkedIn? We zien steeds meer zakelijke vlogs, mijlpalen van organisaties, vacatures en zakelijke updates.

Branches op LinkedIn: Business-to-Business, bouw, marketing en communicatie, (zakelijke) dienstverlening

Instagram

Instagram is het medium waarop je jouw organisatie visueel in beeld kunt brengen. Vooral onder jongeren is dit een populair kanaal. 73% van de jongeren tot en met 19 gebruikt Instagram. In de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 46% en voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 22%. Van de 65 plussers gebruikt 9% Instagram. Het kanaal is over het algemeen populairder bij vrouwen dan bij mannen. Met meer dan vier miljoen Nederlandse gebruikers is dit het snelst groeiende social media kanaal in ons land.

Instagram is een kanaal waar je als organisatie goed producten kunt laten zien. Daarnaast kun je de visuele vertaling van een bedrijf hier kwijt. Een gezicht achter een bedrijf? Producten aanprijzen? Sfeer creëren? Het kan allemaal op Instagram! Met de komst van bedrijfsprofielen op Instagram in 2016 werd dit kanaal ook voor organisaties belangrijk. De introductie van Instagram Stories zorgde voor nog meer mogelijkheden op dit kanaal. Een andere populaire functie is Instagram Shopping, waarbij je de mogelijkheid hebt om producten in de spotlights te zetten zodat mensen meteen door kunnen klikken naar jouw webshop. 

Branches op Instagram: Mode, beauty, lifestyle (reizen, koken, gezondheid, interieur, design, sport, kunst), bedrijven met een jonge doelgroep

Pinterest

Naast Instagram is Pinterest een kanaal waarop je je als organisatie visueel kunt uiten. Pinterest is daarnaast erg geschikt voor marketing doeleinden. Je bereikt er vooral vrouwen tussen de 20 en 39 jaar. Net als YouTube wordt Pinterest vaak gebruikt als zoekmachine voor inspiratie, tips & trics of interessante artikelen. Wanneer je de juiste zoektermen gebruikt in jouw ‘Pins’, profiel en ‘boards’ is de kans groter dan iemand die op Pinterest zoekt jou vind. Ook al heb je deze berichten een maand geleden ‘gepind’. In tegenstelling tot Facebook en Instagram werkt Pinterest (nog) niet met een algoritme, wat het een erg effectief kanaal maakt. Het genereren van websitebezoekers door interessante artikelen, blogs, tips of inspiratie is relatief makkelijk.

Branches op Pinterest: Hobby, mode, beauty, lifestyle, reizen, kunst, (online) marketing

Twitter

Twitter is nog steeds een van de meest up-to-date online kanalen wanneer het gaat om breaking newsOp Twitter vind je vooral 20 tot 39 jarigen. 29% van deze doelgroep is hier aanwezig, ondanks dat deze doelgroep steeds minder groot wordt. Van de 2,8 miljoen Nederlandse gebruikers maakt 1 miljoen dagelijks gebruik van Twitter.

Dit medium is snel, actueel en zakelijk. Je deelt er actuele informatie. Daarnaast wordt dit medium vaak gebruikt als nieuwsbron. Nieuws wordt hier in een razend tempo verspreid en wordt vaak op het moment zelf geplaatst, wat het actuele karakter onderstreept.

Branches op Twitter: Overheid, media, (zakelijke) dienstverlening, business-to-business

Ben jij er al over uit welk social media kanaal geschikt is voor jou organisatie? Wanneer je dit lastig vindt en wel een helpende hand kunt gebruiken met het opzetten van kanalen, creeren van content en het maken van advertenties, neem dan contact op met de content strategen van daar[om]

Pin It on Pinterest