aug 13

Website migratie? Wie, Wat, Wanneer en Waarom?

Websitemigratie? Wat is dat nou eigenlijk? In dit artikel leggen we uit wat een website (URL) migratie is, wanneer dit van toepassing is, waarom het noodzakelijk is en wie ervoor verantwoordelijk zijn. Let op: De onderstaande tekst kan een beetje saai zijn, maar leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

Wat is een migratie?

Wanneer binnen een website de structuur aangepast wordt of een volledige nieuwe website (domeinnaam) gelanceerd wordt en de oude vervangen, zullen URL’s ook aangepast worden. Aangezien de oude URL’s al waarde en posities hebben binnen de zoekmachines is het van belang dat deze URL’s op de juiste manier doorverwezen worden naar de corresponderende nieuwe pagina’s.

Door middel van een migratie worden specifieke URL’s via een permanente verwijzing, een 301-redirect, doorverwezen naar een nieuwe corresponderende URL, waardoor zowel bezoekers als zoekmachines de oude pagina niet meer vinden en de nieuwe pagina de bezoekers en waarde overneemt.

Wanneer is een migratie nodig?

Zodra een URL verandert en vernieuwd wordt, zal er idealiter een redirect ingesteld moeten worden. Een volledige migratie is nodig wanneer:

– De websitestructuur aangepast wordt;
– Een nieuwe website met nieuwe URL’s gelanceerd wordt;
– Een volledig nieuw domein gelanceerd wordt;
– Dubbele websites op verschillende domeinen actief staan.

Waarom is een URL migratie nodig?

Een URL migratie is nodig zodra URL’s veranderen en de waarde behouden moet blijven. De waarde, een som van kwaliteit en kwantiteit van inkomende links op een URL, is een belangrijke indicator bij het bepalen van de posities in zoekmachines. Door het behoud van (het grootste gedeelte) van deze waarde zullen posities in de zoekmachines niet verloren gaan.

Daarnaast komen bezoekers op een pagina uit die (bij benadering) overeenkomt met de verwachte (oude) pagina, wat ten goede komt aan de kans op succes bij deze bezoekers.

Wie is verantwoordelijk voor de migratie?

Redirects instellen is een technische aangelegenheid, al is dit met bepaalde CMS systemen ook eenvoudig zelf te doen. Voor de migratie van meerdere URL’s ineens zullen de ‘oude’ en ‘nieuwe’ URL’s in kaart gebracht moeten en de juiste pagina’s aan elkaar gekoppeld moeten worden. Dit wordt URL mapping genoemd. URL mapping kan door de webbouwer, klant of een derde partij, zoals een Online Marketing Bureau, uitgevoerd worden.

De werkelijke technische omzetting wordt uitgevoerd door de webbouwer, waarna de webbouwer, klant of de ondersteunende partij de controle op de migratie uitvoert.

Welk effect heeft het niet migreren van een website?

Twee zeer bekende voorbeelden van het niet migreren van een website zijn Rabobank en AD.nl. In het geval van de Rabobank betekende het niet migreren van hun oude URL’s een verlies van topposities op onder meer hypotheken, waardoor vele potentiële klanten misgelopen werden. In het geval van www.ad.nl betekende het niet migreren dat een groot deel van het archief verdween uit de zoekmachines en bezoekers op niet bestaande pagina’s uitkwamen. Dit leidde tot een verlies in bezoekersaantallen en daarmee een verlies van onder meer advertentie inkomsten.

Wat is een voorbeeld van een correcte website migratie?Website migratie

Daar[om] werkt sinds kort samen met de Werkmaatschappij Sport & Recreatie van de Gemeente Groningen. Onlangs hebben ze, ondersteund door ons, drie zwembadenwebsites en de websites van het Sportcentrum Kardinge ondergebracht in één website: www.sport050.nl. Doordat de websites www.kardinge.nl, www.deparrel.nl, www.de-papiermolen.nl en www.helperzwembad.nl correct omgeleid zijn naar de juiste corresponderende pagina’s op Sport050.nl is de linkwaarde van de zwembadenwebsites behouden en vinden de bezoekers de informatie waarnaar ze op zoek zijn.