apr 19

Vraag nu je SSL-certifcaat aan! Van http naar https

Als iemand gebruik maakt van internet, worden er altijd gegevens verstuurd. Voorbeelden hiervan zijn het bezoeken van een webpagina, het versturen van een contactformulier en het downloaden van een pdf-bestand. Stuk voor stuk zijn dit gegevensuitwisselingen, waarbij in sommige gevallen ook persoonsgegevens worden uitgewisseld. Deze gegevens worden standaard onversleuteld verstuurd. Dit betekent dat iedereen die de gegevens onderschept ze kan inzien. Persoonsgegevens van je klanten kunnen daardoor eenvoudig uitlekken. Met het oog op de AVG is dit niet wenselijk, maar ook zoekmachines zoals Google accepteren een niet beveiligde omgeving niet langer. 

Het versleutelen van de gegevens die via jouw website lopen is niet ingewikkeld. Daarvoor kan je gebruik maken van een SSL certificaat. Daarmee loopt al je websiteverkeer via een https://-verbinding, in plaats van via een http://-verbinding. Gegevens worden dan versleuteld verstuurd, waardoor ze (als ze onderschept worden) niet meer leesbaar zijn. Bezoekers krijgen zo meer vertrouwen in je website of je webshop. Natuurlijk zijn de ingevulde gegevens van bijvoorbeeld een contactformulier voor jou, als website-eigenaar, nog wel zichtbaar. Aan het gebruik van een SSL certificaat zijn jaarlijkse kosten verbonden, de kosten hiervan zijn afhankelijk van het type certificaat dat je kiest. Daarnaast kan het zijn dat je websitebouwer kosten in rekening brengt.

Van http naar https

Voordat de keuze gemaakt wordt om over te stappen naar https is het belangrijk om te onderzoeken welk SSL-certificaat aangeschaft dient te worden. Zo kan je een SSL certificaat voor één domeinnaam aanschaffen, maar je kan ook een certificaat aanschaffen voor meerdere domeinnamen. Dat kan handig zijn als je bijvoorbeeld meerdere websites hebt.

Wat is SSL?

Het SSL protocol is een manier om gegevens versleuteld over het internet te versturen. Dit betekent dat alleen de ontvanger de inhoud van de gegevens kan ontcijferen. Hackers of computers die de gegevens onderscheppen zullen de daadwerkelijke inhoud niet begrijpen en kunnen achterhalen. Naast deze beveiliging kan een SSL certificaat (afhankelijk van het type) ook nog extra zekerheid bieden over de identiteit van de (eigenaar van) de website waar het certificaat actief is. Het correct gebruik van SSL geeft de bezoekers van een website dus het vertrouwen wanneer de gegevens ongewenst onderschept worden deze niet uitgelezen kunnen worden en daarnaast geeft het de bezoekers het vertrouwen dat ze met een betrouwbaar bedrijf te maken hebben.

Kies het juiste certificaat type

De eerste keuze die gemaakt moet worden wanneer er met een SSL aan de slag gegaan wordt, is de keuze voor het juiste type. De verschillende types certificaten verschillen vooral in prijs, aanvraagprocedure en extra certificaat inhoud. De mate van versleuteling is in principe bij elk certificaat gelijk.

Een certificaat aanvragen

Een SSL certificaat kan je zelf aanvragen, of je kan je websitebouwer vragen dit voor je te doen. SSL certificaten kunnen door verschillende leveranciers geleverd worden. De webbouwer of hostingprovider zal doorgaans de installatie van het certificaat begeleiden en/of uitvoeren.

De omzetting van uit SEO-oogpunt

Wanneer eenmaal het juiste certificaat is aangevraagd dienen er vanuit SEO-oogpunt diverse acties ondernomen te worden, zodat de opgebouwde waarde en rankings van elke pagina behouden blijven. Daarnaast moeten natuurlijk alle metingen goed blijven lopen.

Voorbereiding

De voorbereiding voor de omzetting naar https begint met het SSL-certificaat zoals op de vorige pagina is besproken. Daarnaast kan je voor het maximale resultaat alle interne en externe links in kaart brengen. Dit neemt veel tijd in beslag, zonder dat het echt heel veel meerwaarde oplevert. Wij adviseren daarom om goed te overwegen of je deze twee stappen over wil slaan.

Controleer absolute versus relatieve urls

Breng alle interne links in kaart en controleer of dit absolute of relatieve URL’s zijn. Idealiter zijn alle URL’s relatief, waardoor de omzetting geen enkele impact heeft. Tekstlinks zullen echter vaak absolute links zijn, wat betekent dat deze inclusief http://www.website.nl in de broncode staat. Daarnaast kunnen er nog URL’s in je JavaScript en CSS bestanden staan.

Breng inkomende links in kaart

Maak een overzicht met alle inkomende links en de bijbehorende contactgegevens. Na de https-livegang kan je vervolgens zoveel mogelijk website-eigenaren mailen met de vraag om de URL aan te passen. Vooraf kan alvast een mail opgesteld worden, die na de migratie van de website verstuurd kan worden. Alle url’s zullen sowieso na de migratie netjes redirecten naar de juiste url, dus de link blijft sowieso goed werken.

Migratie & redirects

Wanneer een SSL-certificaat is aangevraagd, dient de website gemigreerd te worden. Dit houdt in dat alle URL’s met http verwezen moeten gaan worden naar https. Voor dit proces kan je je hostingsprovider of websitebouwer vragen. De makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat alle redirects over https gaan, is om dit in de webserver in te stellen. Op een Apache-server zul je dit bijvoorbeeld moeten doen in het .htaccess-bestand. Dit is voor de zoekmachines zeer belangrijk om de populariteit van de pagina’s te behouden. Een 301-redirect is een permanente verwijzing van één url naar een andere. In de meeste gevallen zal een hostingprovider of webbouwer dit verzorgen.

Controle

Er zijn verschillende tools die omgezet moeten worden om correcte metingen en informatieverzameling te behouden.

  • Er dient een nieuw Google Search Console-account aangemaakt en geverifieerd te worden.
  • Vervolgens moet er een controle gedaan worden op de robots.txt.
  • Ook moet de sitemap.xml opnieuw worden toegevoegd.
  • In Google Analytics moet ook aangegeven worden dat er een ssl certificaat is geïnstalleerd.
  • Daarna moeten de resultaten gemonitord worden, zodat eventuele veranderingen in het websitegebruik (bijvoorbeeld opeens veel minder bezoekers) gelijk opvallen.

Omzetting vanuit online marketing oogpunt

Naast het feit dat de omzetting naar https vanuit SEO-oogpunt een aantal handelingen met zich meebrengt, geldt dit ook voor de overige online marketingkanalen. Onderstaand staan deze punten uitgewerkt.

  • Wijzigen van bestemmings-url’s voor advertising
    Direct na de migratie zullen alle Google Adwords url’s moeten worden omgezet naar https. Dit geldt uiteraard ook voor bestemmings-url’s in alle andere ingezette advertising-kanalen, zoals retargeting, bannering en social media.
  • Datafeeds
    Zorg ervoor dat alle datafeeds voor Google Shopping, vergelijkers, affiliates en andere partijen waaraan datafeeds geleverd worden, bestemmings-url’s met https bevatten.
  • Website testen
    Test de website of alle functionaliteiten nog werken en doe een testorder / contact- / offerte aanvraag.

Tot slot

Ben je nog niet over? Wacht dan niet langer en vraag vandaag nog je SSL-certificaat aan! Hulp nodig? Vraag jouw consultant wat we voor je kunnen betekenen.