mei 11

Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid (ook wel usability) is een bekend begrip binnen de online wereld en als ondernemer streef je ernaar om een zo gebruiksvriendelijk mogelijke website te hebben. Wanneer is je website gebruiksvriendelijk? Want niet jij, maar je klanten bepalen of dit het geval is.

Hoe kom je hier achter? Allereerst de tip om het gedrag van je bezoekers altijd zo goed mogelijk bij te houden. Onder andere Google Analytics, Google Webmaster tools en Google AdWords geven hierin goede inzichten. Verder zijn er ook een aantal standaard aandachtspunten waar je bij voorbaat zelf op kunt letten. Deze doelen zijn eigenlijk altijd vrijwel hetzelfde:

  1. Je wilt dat bezoekers iets doen op je website (danwel contact opnemen, danwel iets kopen, danwel contactgegevens achterlaten)
  2. Je wilt dat je bezoekers makkelijk datgene kunnen vinden wat ze zoeken
  3. Hierbij wil je ze zo goed mogelijk begeleiden
  4. Je wil ook interactie houden nadat actie is ondernomen

Bij aankomst op de website:

1. Is gelijk duidelijk waar de website voor dient?
2. Heeft de website een duidelijk (klikbaar) logo?
3. Heeft de website een duidelijke en beknopte domeinnaam?
4. Staan de belangrijkste onderwerpen (je diensten of producten) vermeld op de homepagina?
5. Staan er contactgegevens op de homepagina?
6. Staan keurmerken, reviews, call­to­actions op de juiste plek?

Navigerend naar een specifiek(e) product of dienst:

6. Is er een logische structuur in de website aangebracht (lees: slimme categorisering)?
7. Hoeveel stappen kost het bezoekers om datgene te vinden wat ze zoeken?

Daadwerkelijke actie:

8. Staat bij alle producten/ diensten de mogelijkheid om actie te ondernemen?
9. Hoeveel stappen (klikken) kost het de bezoeker in totaal om actie te ondernemen (contact op te nemen of een product aan te schaffen)? Probeer dit proces altijd zo kort mogelijk te houden. Welke contactgegevens zijn absoluut noodzakelijk en welke hoeft de klant niet persé nu in te vullen?
10. Is er een mogelijkheid om interactie te houden met bezoekers nadat actie is ondernomen (worden zij hiervoor bedankt, kunnen ze een review achterlaten)? Willen deze bezoekers graag nog eens actie ondernemen na deze ervaring?