apr 28

Snel scoren met SEO?

Snel scoren met SEO, is een vraag die nog regelmatig door klanten en online marketeers wordt gesteld. Snel scoren met SEO wordt vaak in verband gebracht met trucjes die niet gewaardeerd worden door zoekmachines (lees: Google) en zodra dit opgemerkt wordt, rankings snel verloren gaan. Het is echter nog steeds mogelijk om op een relatief snelle en op de juiste manier goede posities te halen op relevante zoekwoorden, waarop ook nog gezocht wordt natuurlijk.

Onlangs kregen wij een verzoek of wij Hypotheekadvieswijzer uit Roden, met een beperkt budget, konden helpen met hun lokale vindbaarheid. Dat termen zoals hypotheek, hypotheekadvies en andere aanverwante zoekwoorden een hoge concurrentie hebben is waarschijnlijk algemeen bekend, maar toch gingen we graag de uitdaging aan.

Beginnen vanaf een nulpunt

We durfden de uitdaging aan te gaan, omdat de basis zeer beperkt was. Hierdoor zou er sowieso winst behaald gaan worden, alhoewel het vooraf niet duidelijk zou zijn hoe groot het succes zou zijn en hoe snel er resultaat behaald zou worden. Er was al twee jaar niets aan de website gedaan en de content was minimaal. Ook was er geen Google+ pagina, Lokale vermelding, Google Webmaster Tools of Google Analytics aangemaakt. Hiermee zijn we direct gestart. Vervolgens kon er begonnen worden aan on-site optimalisatie.

Technische optimalisatie

We zijn begonnen met het identificeren van een aantal technische knelpunten. Het WordPress platform maakte dit wel relatief eenvoudig. Zo hebben we een SEO plugin geïnstalleerd, een controle gedaan op de aanwezigheid van een robots.txt en sitemap.xml en de website opnieuw aangeboden ter indexatie.

Content optimalisatie

Door middel van een zoekwoorden analyse werd duidelijk welke zoektermen het meest relevant zijn voor Hypotheekadvieswijzer. Met de input van de klant, concurrenten en tools is een structuuradvies uitgewerkt, waarin duidelijk werd welke pagina’s (onderwerpen) waar op de website geplaatst dienden Daarnaast werd een advies opgesteld voor het toevoegen van titles en beschrijvingen en het schrijven van pakkende teksten.

Resultaat

Binnen twee maanden werden er goede resultaten geboekt. Vanaf een letterlijk nulpunt staat Hypotheekadvieswijzer, op moment van schrijven op “Hypotheek Roden” driemaal in de top 5. Dit resultaat wordt bevestigd in Google Webmaster Tools met een gemiddelde positie van 1,6. Ook op de twee andere belangrijke termen, hypotheekadvies Roden en hypotheekadviseur Roden, zijn top 10 posities verkregen, al is daar is nog ruimte voor verbetering.

SERP Hypotheekadvieswijzer

Conclusie

Ondanks het feit dat nog niet alle pagina’s zijn geschreven en niet alle adviezen volledig opgevolgd zijn, zijn er toch al snel goede resultaten behaald. Dankzij een goede samenwerking tussen daar[om], klant en webbouwer is het gelukt om relatief snel top 3 posities te behalen op belangrijke zoektermen. Er is in het geval van Hypotheekadvieswijzer zeker nog veel winst te behalen. Zo dient de website verder uitgebreid te worden met relevante pagina’s en content, zal er gewerkt moeten worden aan het linkprofiel en kan ook de website qua uitstraling en functionaliteit nog verbeterd kunnen worden, welke allen op de planning staan.