jan 12

See, Think, Do en Care: de basis van je online marketing strategie (1)

Online marketing biedt veel kansen om je doelgroep te bereiken en je doelstellingen te behalen. SEO, Google AdWords, Social media, Remarketing en Display advertising zijn slechts een greep uit de kanalen die ingezet kunnen worden. Maar waar begin je met adverteren en hoe zorg je voor het beste resultaat? Het See, Think, Do en Care model helpt je hierbij!

See, Think, Do en Care

Het See, Think, Do, Care (STDC) model van Google is een vernieuwde visie op (online) marketing en de moderne variant van het bekendere AIDA model. Het STDC model geeft de verschillende fasen van een klantreis weer: van dromen, overwegen en kopen, tot aftersales. Daardoor kan je heel goed de zoekintentie en de behoeften van de doelgroep in kaart brengen. Het model helpt je om doelstelling, doelgroep, mediakanaal en boodschap op het juiste moment op elkaar af te stemmen. Zo bedien je de klant in elke fase van zijn customer journey en haal je het meeste uit je advertentie investeringen.

We hebben het model opgedeeld in een 6-luik om je een zo compleet mogelijk plaatje geven van de mogelijkheden en je te helpen om de juiste keuzes te maken. Vandaag een introductie op het onderwerp:

  1. Introductie See, Think, Do en Care
  2. Fundament
  3. See
  4. Think
  5. Do
  6. Care

Van dromen tot aftersales

See-fase

De See-fase is vrij algemeen en kan je zien als de prikkel die ervoor zorgt dat iemand iets wil. Stel, iemand zit op Facebook en ziet een bericht van een bekende die witte sneakers heeft gekocht. Zelf heeft hij de afgelopen tijd vaker witte sneakers voorbij zien komen, maar hij twijfelt of het ook iets voor hem is. Niet veel later is hij op een verjaardag van zijn tante en ziet hij zijn neefje met, jawel, hele gave witte sneakers. Hij begint te overwegen of hij ze ook wil hebben.

Think-fase

Tijdens de Think-fase, oftewel de oriëntatiefase, zoekt de consument naar meer informatie en gaat hij op onderzoek uit:

  • Voor wie zijn witte sneakers geschikt?
  • Welke nadelen hebben witte sneakers?
  • Hoe houd je je sneakers goed schoon?
  • Welke merken en modellen zijn er verkrijgbaar?
  • Wil ik helemaal witte sneakers, of toch met een klein beetje kleur?
  • Is het beter om leren sneakers te kopen of toch sneakers van stof?
  • Wat vinden anderen van bepaalde witte sneakers?

Her zijn allemaal vragen die iemand zichzelf bewust of onbewust stelt tijdens zijn zoektocht naar een nieuw paar witte sneakers.

Do-fase

Nadat hij antwoord heeft op al zijn vragen en besluit nieuwe sneakers te kopen, bepaalt hij naar welk model zijn voorkeur uitgaat en gaat hij op zoek naar de beste deal: de Do-fase.

Daarbij zijn de volgende vragen belangrijk:

  • Waar vind ik de beste prijs?
  • Waar hebben ze de snelste levertijd?
  • Kan ik ze gemakkelijk omruilen?
  • Hoe is het gesteld met de klantservice?
  • Hebben ze ook schoonmaakproducten of combideals?

Hij vindt de schoenen van zijn dromen! Witte sneakers met de beste prijs, morgen in huis en ook nog eens met een ‘niet goed, geld terug garantie’! Hij bestelt ze direct en trekt ze direct de dag erna aan!

Care-fase

Na twee weken de sneakers keurig schoongehouden hebben, komen er toch de eerste vlekjes op. Hij baalt stiekem dat hij toch geen leren schoenen heeft gekocht, want die waren eenvoudiger schoon te houden. Totdat hij een mailtje ontvangt waarin een poetsmiddel wordt aangeboden om de schoenen weer schoon te krijgen.

Stel je klant centraal

Dankzij de See, Think, Do, Care strategie weet je welke fasen consumenten tijdens hun beslissingsproces doorlopen en kun je effectieve strategieën toekennen per online kanaal. Zo wordt jouw klant op elk moment van het aankoopproces centraal gesteld. Vele websites en advertenties schreeuwen ‘Kopen’, ‘Bestel nu’ of vergelijkbare termen, terwijl de mensen die de advertentie zien nog helemaal niet de intentie hebben om te kopen. Het is niet voor niets dat gemiddeld maar 2% van webshop bezoekers iets koopt. Door de juiste boodschap, aan de juiste persoon op het juiste moment te tonen zal je budget efficiënter en effectiever ingezet worden.

Waar begin je?

Voordat je start met adverteren is het essentieel om je bezoekers en potentiële kopers naar een goede, overzichtelijke en snelle webwinkel te leiden. Je aanbod en website vormen de basis voor maximaal resultaat en het fundament van je webshop. In het volgende deel gaan we hier verder op in.
Dit artikel is ook verschenen in het blog van Mijnwebwinkel.