apr 18

Organische CTR nog verder gedaald

Een jaar geleden publiceerden we de resultaten van ons onderzoek naar de gemiddelde CTR van organische top 3 posities. Dit onderzoek voerden we uit naar aanleiding van de verandering binnen de zoekresultatenpagina. Destijds bleek de CTR gedaald te zijn, doordat Google AdWords van drie naar vier advertenties was uitgebreid. Dit onderzoek hebben we een jaar later opnieuw uitgevoerd.

CTR verder afgenomen

De conclusies van het onderzoek zijn best heftig. De organische top 3 advertenties scoren opnieuw lager. Onderstaand een overzicht van de gemiddelde CTR van vorig jaar januari, maart 2016 en maart 2017 per positie. Het is duidelijk dat het belang van top 3 posities binnen de organische zoekresultaten steeds minder wordt.

Positie 01-2016 03-2016 03-2017
1.0 – 1.4 23,43% 19,66% 14,70%
1.5 – 1.9 1 17,70% 16,61% 9,21%
2.0 – 2.4 11,39% 9,88% 9,17%
2.5 – 2.9 10,49% 9,76% 7,35%

 

We hebben gebruik gemaakt van data uit Google Search Console van meer dan 20 accounts. Hierbij hebben we alleen zoektermen met meer dan 100 vertoningen opgenomen, exclusief merknaam gerelateerde zoektermen. De gebruikte accounts zijn zeer veelzijdig; travel, webshops, retail, B2B en meer.

Neemt Google Adwords het over?

Ja, zonder nader onderzoek te doen, durven we te stellen dat Google AdWords (en aanverwante producten zoals Google Shopping) deze klikken overnemen. Inmiddels is men gewend zijn vier advertenties bovenin, zowel op desktop als op mobiel moet je scrollen om niet-betaalde ads te zien te krijgen. Daarnaast het is het minder opvallende advertentieblokje (groen ipv geel), het aangepaste advertentieformaat (Expaned Text Ads) en een nieuw aantal extenties de reden dat Google AdWords advertenties een hogere CTR hebben.

Wat nu?

Zoals al eerder werd geconcludeerd kan je niet meer om betaald adverteren heen. Dit is niet erg, mits je dit goed doet. Uitbesteden is vaak aan te bevelen. Daarnaast zijn de belangrijkste elementen waarop het algoritme de organische rankings bepaald gebaseerd op gebruikerservaring en toegevoegde waarde. Zorg voor een mobielvriendelijke website, een snelle website, goede en uitgebreide content, voorkom foutpagina’s en andere relevante tips gelden nog steeds.

Ons advies; concentreer je op de gebruiker en verbeter voortdurend je website. Het doel van je acties zullen gericht moeten zijn op hogere conversie en meer rendement uit je Google AdWords campagnes, al is een betere ranking natuurlijk mooi meegenomen.