sep 18

Nieuwtjes in zoekmachinemarketing

Op het gebied van zowel zoekmachine optimalisatie, als Google Adwords zijn er een aantal ontwikkelingen die de moeite waard zijn om te delen. In dit artikel geven we aandacht aan een aantal zaken, die onlangs gelanceerd zijn of in de (nabije) toekomst in Nederland mogelijk gelanceerd gaan worden.

Nieuwste ontwikkelingen in Google Adwords

Op het gebied van Google Adwords zijn onlangs nieuwe features toegevoegd en wordt er op een aantal vlakken volop getest aan de andere kant van de oceaan.

Call Out Extensions

Call Out ExtensieOnlangs heeft Google de call out extension gelanceerd. Een leuke mogelijkheid om extra aandacht te geven aan je advertenties en unieke USP’s te promoten. Denk hierbij aan:

  • 24×7 Klantenservice
  • Gratis bezorgd
  • Zomeruitverkoop

Call Out Extensions worden redelijk onopvallend getoond, maar zijn toch een leuke aanvulling, waarmee adverteerders zich verder kunnen onderscheiden. In tegenstelling tot sitelinks zijn deze extentses niet klikbaar.

Google Website Call Conversions

In de Verenigde Staten wordt er volop getest met het doormeten van telefonische contactmomenten naar aanleiding van een Google Adwords campagne. Er zijn veel consumenten en andere potentiële klanten die de voorkeur geven aan telefonisch contact. Door deze inzichtelijk te maken, wordt nog beter de toegevoegde waarde van Google Adwords inzichtelijk en kan men beter bepalen of het zinvol is om meer budget hieraan toe te kennen.

Deze mogelijkheid is er nog niet in Nederland, maar er zijn al wel alternatieven voorhanden. Zo biedt daar[om] ook Call Tracking aan tegen een beperkte investering. Hiermee kunnen we niet alleen het succes van Google Adwords nog meer inzichtelijk maken, het kan ook gebruikt worden voor andere (online) campagnes. Bekijk de mogelijkheden.

Extra targeting op demografische data

Hoe beter advertenties afgestemd worden op de doelgroep, hoe groter de kans op succes. Internetgebruikers laten ontzettend veel informatie achter en combinaties van diverse databronnen maakt het moglijk om zeer specifieke doelgroepen te selecteren. Google Adwords is momenteel in de Verenigde Staten aan het testen op targeting op aanvullende demografische data zoals inkomensniveau en ouderschap.

Of dit naar Europa en naar Nederland komt is niet duidelijk. Wij zien nog wel de nodige haken en ogen; Welk percentage van de mensen bereik je nog, sluit je bijvoorbeeld niet onnodig mensen uit, is het juridisch wel in orde? Uiteraard berichten we hierover wanneer er meer nieuws is!

Ontwikkelingen in Zoekmachine optimalisatie

De ‘ranking factoren’ van zoekmachines (Google) zijn voortdurend aan verandering onderhevig. Medio augustus kwam het bericht naar buiten dat Google meer waarde wil hechten aan beveiligde websites: https. Ondanks dat het, volgens Google een minimale impact heeft, volgen wij de ontwikkelingen en de ervaringen op dit gebied op de voet.

http vs https

Aangezien https meer waarde toegekend krijgt zou je verwachten dat dit zo snel mogelijk opgepakt moet worden. Er zijn echter een aantal nadelen die eraan kleven, waardoor we nog niet direct overtuigd zijn. De belangrijkste voor- en nadelen hebben we op een rij gezet:

Voordelen https

  •  Beveiligde omgeving geeft meer vertrouwen, dus mogelijk hoger conversiepercentage
  • Mogelijk hogere rankings (uit eerste resultaten die we gezien hebben 1,5%)

Nadelen overstappen naar https

  • Volledige migratie van alle URL’s en bijkomende werkzaamheden in oa Google Analytics en Webmaster Tools
  • Migratie zorgt, ook correct uitgevoerd, altijd voor een klein beetje verlies van linkwaarde (dus mogelijk posities)
  • De website wordt doorgaans iets trager (dus mogelijk lager conversiepercentage of zelfs lagere rankings)
  • Een beveiligingscertificaat moet aangeschaft worden, dus er zijn ook nog kosten aan verbonden.

Voordat daar[om] hiermee vol aan de slag gaat, willen we meer inzicht hebben in het effect; wegen de inspanningen op tegen het resultaat? Meer weten over deze onderwerpen en wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact op met onze specialisten.