Niet iedereen is dol op cookies

Leestijd 3 minuten

Dat niet iedereen dol op cookies is, is de laatste jaren wel duidelijk geworden, maar zijn cookies nou eigenlijk relevant?

Cookies staan vaak in een kwaad daglicht, maar kunnen heel behulpzaam zijn voor adverteerders en diegene die de advertenties zien. Voor adverteerders is dat duidelijk, zo goed mogelijk zichtbaar zijn voor de doelgroep die zij voor ogen hebben, of voor degenen die op zoek zijn naar hun producten. Maar voor degenen die de advertenties zien kan het ook positief zijn, zij zijn namelijk zeer waarschijnlijk op zoek naar een product, reis of dienst en krijgen gewoon een relevante advertentie voorgeschoteld. Makkelijker kan niet. De wet- en regelgeving denkt hier anders over. 

De ene cookie is de andere niet

In de regelgeving wordt een tweedeling gemaakt tussen enerzijds de cookies die gerichte advertenties mogelijk maken (tracking cookies) en anderzijds de zogenaamde functionele en analytische cookies.

De tweede soort zorgt er voor dat de website naar behoren werkt. Analytische cookies zijn voor het bijhouden van het bezoek op de website noodzakelijk en de functionele cookies maken de website beter werkbaar. Bijvoorbeeld door bij te houden wat er in het winkelwagentje zit. Volgens de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben deze cookies geen invloed op de privacy van de bezoeker en hoeft dus niet meer gehinderd te worden tijdens zijn of haar bezoek

De soort die voor ons als online marketeers veel interessanter is, is het soort dat gerichte advertenties mogelijk maakt. Immers, op deze manier helpen we onze klanten om hun doelgroep te bereiken met advertenties die relevant voor die doelgroep zijn. Deze cookies maken het bijvoorbeeld mogelijk om een bepaalde doelgroep met bepaalde interesses te bereiken, maar ook om bezoekers opnieuw te bereiken door middel van ‘remarketing’ via Google of Facebook.

Cookies voor uitgevers

Voor uitgevers zijn cookies ook van belang. Uitgevers die gebruik maken van Google producten als Google Adsense, DoubleClick for Publishers en DoubleClick Ad Exchange moeten voor eind september 2015 hun Europese bezoekers informeren over cookies. De Europese wetgeving schrijft voor dat uitgevers van digitale content hun bezoekers van de sites en apps informeren over het gebruik van cookies en andere vormen van lokale opslag. Hierbij is het geven van toestemming in veel gevallen noodzakelijk. Welke informatie de uitgevers willen geven is aan hun, hoewel er niet duidelijk is wat er gebeurd als ze dat niet doen.

Het komt hier op neer: Als je een blog met Adsense advertenties hebt zul je je Europese bezoekers moeten informeren. Dit geldt ook als je buiten Europa bent gevestigd en je je niet specifiek richt op Europa.

De houdbaarheidsdatum voor cookies

Of cookies nu goed of slecht zijn, in de nabije toekomst worden ze waarschijnlijk vervangen. De standaard tracking methode met cookies is dan namelijk niet meer toereikend. Voor marketeers zou het heel fijn zijn om de consument op elk apparaat te kunnen volgen. Immers, men zoekt in de trein op hun smartphone en gaat dan bijna naadloos over op hun tablet of laptop op de bank. Deze overgang willen we graag bijhouden middels cross-device tracking. De juiste persoon, op het juiste moment, met de juiste content, op het juiste apparaat bereiken. Dat zou zowel voor adverteerder als gebruiker voordelen met zich meebrengen.

Wij vinden cookies heerlijk

Tracking cookies zijn helemaal niet kwaadaardig, of ‘Cookie Monsters’. Maar dan moeten ze wel goed gebruikt worden.

Zoals eerder aangegeven kunnen cookies iemand die ergens naar zoekt juist helpen om het gewenste product te vinden. Daarnaast hebben veel ondernemers de mogelijkheid om hun bereik uit te breiden om zo nog vaker hun doelgroep te vinden. In de toekomst zou het zelfs gewenst zijn om een consument op elk apparaat te kunnen volgen, voor een zo goed mogelijk beeld van de consument.

Voor nu is het uitgevers en andere bedrijven die hun website belangrijk vinden om de cookie regelgeving te volgen. Een boete omdat er een script niet is geplaatst is natuurlijk zonde.
Wil je meer hierover weten, of weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op!

Misschien vind je dit ook interessant:
De juiste doelgroep selecteren voor adverteren via Facebook
Meer doen met advertentie extensies

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

7 augustus 2015