Google Shopping; Ben je al klaar voor 16 mei?

Leestijd 2 minuten

Google Shopping is bij uitstek een marketingkanaal om uw producten te promoten, meer verkeer naar je website te halen en om relevantere leads binnen te halen. In dit artikel bespreken we de aanstaande verandering binnen Google Shopping en hoe je hier het beste mee kunt omgaan.

Google shopping | daar-om.nl

GTIN

Maak je gebruik van Google Shopping campagnes voor je webwinkel? Dan is het per 16 mei 2016 verplicht om GTIN-codes te vermelden voor producten in uw shoppingfeed. Een GTIN-code in uw shoppingfeed zorgt voor meer zichtbaarheid en betere targeting. Heb je dit per 16 mei niet toegevoegd? Dan worden uw producten afgekeurd en worden deze artikelen niet vertoond in Google Shopping.
Er geldt een uitzondering voor producten die op maat gemaakt zijn, handgemaakte producten en vintage producten. De nieuwe regels gaan gelden voor Google Shopping
advertenties in Australië, Brazilië, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Wat is een GTIN-code?

GTIN staat voor Global Trade Identification Number, in Nederland staan deze codes meestal bekend als EAN-codes. Dit zijn unieke productcodes die ook in streepjescodes
vermeld staan. Naast EAN-codes zijn er nog andere nummers die als GTIN gelden. Er zijn in totaal vijf verschillende soorten GTIN-codes:

• UPC
• EAN
• ITF-14
• UCC/EAN Code 128
• GS1 Databar

Je vindt deze codes doorgaans op de producten zelf. Kun je de code niet vinden? Neem dan contact op met de fabrikant van het product.

Hoe weet ik of ik iets moet aanpassen?

Voor Google Shopping campagnes worden de feeds geupload naar het Google Merchant Center. Hier worden de feeds ook gecontroleerd. Onder Diagnostische Gegevens kun je zien of je iets moet aanpassen en voor welke producten dit geldt. Je kunt ook rechtstreeks in de feed controleren of de vereiste GTIN’s zijn toegevoegd. In de feed dient er per product een element <g:gtin> aanwezig te zijn.

Hoe pas ik mijn shoppingfeed aan?

Je zal deze aanpassingen vaak in CMS moeten doorvoeren. Per product kun je een veld toevoegen of een EAN code invullen in het daarvoor bestemde veld. De aanpassingen worden automatisch herkend door de feed en het Google Merchant Center.
Controleer achteraf in het Google Merchant Center of de wijzigingen goed zijn doorgevoerd door de feed opnieuw op te halen.

Als je vragen hebt, neem gerust contact met ons op!

Misschien vind je dit ook interessant:
3 stappen om in Google Shopping te adverteren
Benut jouw webwinkel alle kansen voor de decemberperiode? 

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

11 mei 2016