Leestijd 3 minuten

LIEWES RODEN


Als vierde werkzame generatie in het familiebedrijf is het Hendrik Liewes met de paplepel ingegoten. De inmiddels officiële Opel dealer in Roden begon oorspronkelijk in 1924 in Tolbert.

Benzine door het bloed?

Ondanks dat er volgens Hendrik geen ‘benzine door zijn bloed’ stroomt, staat hij samen met zijn broer Laurens aan de zijde van zijn vader Wim om het stokje over te nemen. Hendrik op het gebied van sales en marketing in de showroom, broer Laurens als werkplaatschef.

Het online tijdperk

Volgens Hendrik is het een mooi vak omdat de branche altijd volop in beweging is. Er zijn veel ontwikkelingen gaande in dit tijdperk waarmee de digitale kant van de branche steeds belangrijker is. “Online verkoop is enorm belangrijk geworden. Daar probeer ik een goede mix in te vinden. Daarnaast vind hij het klantcontact enorm leuk”, zegt Hendrik. .

“Vroeger was de showroom the place to be”, geeft Hendrik aan. “Het was de enige plek waar een (potentiële) klant zijn informatie vandaan kon halen. Vandaag de dag is er vooral veel klantcontact online. Online zetten we social media, mail, chat en video veel in. “Deze ‘nieuwe’ manier van contact hebben met de klant vind ik juist erg leuk”. Mensen die zich al verder in het aankoopproces bevinden komen naar de showroom, maar weten dan vaak al welk model ze op het oog hebben. Zo leiden we ze van latent geïnteresseerd naar een warme lead.

“Mijn aantal leads zijn in een jaar verdubbeld!”

– Hendrik Liewes-

Van menustructuuradvies naar het hele pakket

Het punt waar Hendrik tegenaan liep was vooral het menu van de website. Wat zet je erin? En waar? Hij miste de expertise op dit gebied. “WeBuildRetail kwam toen met een tip: laat daar[om] een menustructuuradvies maken. Zij weten wat de beste keuzes zijn en kunnen je online helpen”, en zo geschiedde.

Hendrik was vooral op zoek naar een partij die zijn online marketing goed kon oppakken. “Ik vind het zelf heel interessant en leuk, maar ben er niet in opgeleid. Dus dan zoek je een partij die daar goed in is”.

Daarna kwam er veel meer bij: AdWords, Bing, Adcalls, remarketing, display advertising en social media. Omdat er veel naar ons wordt gebeld is vooral Adcalls enorm handig omdat we dan weten vanaf welk kanaal gebeld wordt. Er is veel mobiel verkeer waardoor dit handig is en tevens is de stap om te bellen voor een (potentiële) klant minder groot.

“Naast advertising ben ik ook gestart met content bij daar[om]. Ik was zelf wel al actief op Facebook, maar dat was vooral heel erg sales gericht. Nu komt er meer structuur in en wordt er een echte strategie erachter ontwikkeld, zodat ik me online meer kan profileren”, aldus Hendrik.

Duidelijke en snelle communicatie

Hendrik: “Wat ik belangrijk vind binnen een samenwerking? Duidelijke en snelle communicatie. Gelukkig gebeurt dat ook. Rapportages zijn duidelijk en eens per maand zie ik weer iemand van daar[om] in de zaak. Zo’n moment van face-to-face contact vind ik erg waardevol”.

De samenwerking tussen WeBuildRetail en daar[om] vind Hendrik enorm prettig. Zo kunnen we snel en kort schakelen: wanneer mijn consultant iets op de website opmerkt en dat wil aanpassen kan ze zelf met WeBuildRetail schakelen. Heel fijn!

Twee keer zoveel leads

We zijn voornamelijk gestart om meer leads binnen te halen. Dat gebeurde. In een klein jaar is het aantal leads via de website verdubbeld. Er komen veel meer mails, offerte aanvragen en telefoontjes binnen dan voor we met daar[om] in zee gingen. De maandelijkse rapportage levert me daarnaast veel inzichten op in een kort en snel overzicht.

Voor mij is social media naast advertising een belangrijke speler. Naast AdWords komt daar het meeste websiteverkeer vandaan. Social media kanalen zijn een weerspiegeling van je organisatie, dus ik vind het belangrijk dat mijn kanalen actueel en consistent zijn.

Pin It on Pinterest