Voice Search
jan 05

Is voice search de toekomst van online zoeken?

Hé Siri…. Ok Google… het zijn twee uitspraken die je steeds vaker hoort, altijd gevolgd door een vraag. Ook Microsoft heeft met Cortana een persoonlijke assistent en samen nemen ze een steeds groter wordend aandeel in in het manier van zoeken. Voice Search is definitief doorgebroken en het lijkt een kwestie van tijd alvorens het grootste gedeelte van de zoekopdrachten spraakgestuurd zal zijn. De verwachting is dat in 2020 van alle online zoekopdrachten de helft spraakgestuurd is.

Bekijk dit promofilmpje uit 2008

Met de komst van Siri van Apple maakten de meeste consumenten voor het eerst kennis met de persoonlijke assistent en spraakgestuurd zoeken. De technologie is ondertussen sterk verbeterd, waardoor jouw vragen steeds beter geïnterpreteerd worden. Ten opzichte van twee jaar geleden is de foutmarge inmiddels gehalveerd en de ontwikkelingen gaan snel!

Een paar belangrijke feiten

  • Vooral de groep tussen 18-34 is actief met voice search.
  • Van deze doelgroep gebruikt al 50% geregeld voice search.
  • Het aantal zoekopdrachten stijgt al jaren, mede dankzij de mobiele telefoon
  • Opvallend is dat het totaal aantal zoekopdrachten extra stijgt dankzij voice search, dus deze komen er dus momenteel nog eens bovenop

De impact van voice search

Dankzij voice search zullen er meer zoekwoorden in een zoekopdracht gegeven worden. Je spreekt immers gemiddeld 150 woorden per minuut, terwijl je er maar 40 per minuut kan intypen. Dit zal ook een heel andere manier van zoeken betekenen. Je zal niet meer “televisie kopen” als zoekopdracht opgeven, maar een veel specifiekere vraag stellen. Denk aan “Waar koop ik voordelig een 32 inch LCD Televisie?” De intentie is dus veel duidelijker, waardoor het zoekresultaat nog beter zal aansluiten.

Van zoekwoord naar zoekintentie

Nu het aandeel van voice search groeit, zal Google, (en ook andere zoekmachines) hun algoritme hierop gaan aanpassen. We zien dat Google hier al een eerste stap in heeft gemaakt met het aanbieden van ‘rich answers’. Google’s rich answers zijn antwoorden op veelgestelde vragen die in de meeste gevallen bovenaan op de zoekpagina worden getoond. Het doel van ‘rich answers’ is vooral om de smartphonegebruiker op snelle wijze van informatie te voorzien. Volgens een studie van Stone Temple Consulting is het aantal rich answers tussen 2014 en 2016 al verdubbeld. Je kunt je voorstellen dat dit met de opkomst van voice search alleen nog maar verder zal groeien.

Vooral wat hoe en waar vragen

Artificial intelligence zal uitzoeken wat een gebruiker probeert te bereiken en zal het voordeel zien in een grotere context. Naast Google, Apple en Microsoft zijn er diverse bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in voice search. Onderstaand filmpje van Hound geeft een uitstekend beeld wat er allemaal mogelijk is met voice search.

In plaats van het zoeken naar een café om te kijken of je daar ook wifi hebt, zal je vervolgens je opdracht snel en eenvoudig specificeren. Café met gratis wifi dat geopend is tot 21u, maar wel binnen een radius van zoveel meter. Micro-momenten worden hiermee nog belangrijker. Micro-momenten zijn momenten die onderverdeeld kunnen worden in de volgende vier momenten:

  • Ik wil iets weten
  • Ik wil naar iets toe (in de buurt)
  • Ik wil iets doen
  • Ik wil iets kopen

Google laat onder deze vier momenten een stevige groei zien. Het zijn voornamelijk momenten wanneer men onderweg is of met iets bezig is waar men even snel iets opzoekt op de mobiele telefoon. Lokale vindbaarheid wordt hierdoor nog belangrijker. Wanneer het op mobiel aankomt zullen lokale spreekopdrachten in een rap tempo een veel grotere rol gaan spelen. Zorg er daarom voor dat jouw bedrijf vindbaar is via onder meer Google Mijn Bedrijf.

Een goed ingevuld profiel met reviews wordt nou eenmaal beter gewaardeerd door zowel zoeker als zoekmachine.

Is Voice Search de toekomst?

Het antwoord is duidelijk, ja! Niet alleen op je mobiele telefoon, maar in sneltreinvaart zullen steeds meer apparaten, al dan niet centraal bediend gaan worden met je stem. Kijk dus niet raar op, wanneer je bij iemand op bezoek bent, dat je gesprekspartner ineens vraagt om de verwarming hoger te zetten.