apr 24

Hoe is het ondertussen met de organische CTR?

Ook in 2017 en 2018 was de opmaak van de zoekresultatenpagina van Google aan veranderingen onderhevig. Zo is inmiddels de ruimte voor de meta beschrijving van organische advertenties vergroot en zijn de pagina’s aan het verdwijnen. Veranderingen op de zoekresultatenpagina hebben, zo blijkt uit eerdere onderzoeken, effect op het aantal klikken op een bepaalde (organische) positie. Afgelopen maand hebben we opnieuw onderzoek gedaan naar de gemiddelde CTR voor de top 3 van organische zoekresultaten.

In 2016 en 2017 hebben we gezien dat de doorklikpercentages steeds lager werden. Was de CTR in januari 2016 op de hoogste posities nog ruim 23% in maart 2017 kwam dit al onder de 15% uit. Met de wijzigingen van afgelopen jaar verwachtten we opnieuw een daling, maar het blijkt mee te vallen.

Topposities scoren iets beter

De hoogste posities scoren zelfs iets beter dan vorig jaar. Het verschil is erg klein, maar desalniettemin onverwacht. De daling die in maart 2016 is ingezet heeft voor de hoogste posities geen gevolg gekregen. Wel zien we vanaf positie 2 een daling in CTR. Begin 2016 realiseerde een gemiddelde positie van 2.0 nog 11,39%, inmiddels is dit nog maar 8,31%.

Wat nu?

Volledig inzetten op je organische vindbaarheid, wetende dat het algoritme en de zoekresultatenpagina voortdurend veranderd is niet verstandig. Wat je wel moet doen is je website optimaliseren voor gebruikers, de veiligheid en snelheid monitoren, goede content bieden en zorgen voor bereik, verkeer en conversies via diverse kanalen. Denk hierbij aan onder meer Google AdWords, Social Media en E-mail.

Onderbouwing onderzoek

Voor dit onderzoek hebben we uit 20 uiteenlopende Search Console accounts meer dan 47.000 zoekwoorden geëxporteerd. Vervolgens hebben we deze gefilterd op alleen non-branded zoekwoorden met meer dan 100 vertoningen, over een periode van 90 dagen.