jan 12

Help en beïnvloed je bezoeker tijdens zijn zoektocht (4)

De actieve zoektocht naar een product begint doorgaans in de Think-fase. In deze fase zoeken potentiële klanten naar verschillende oplossingen en vergelijken ze aanbieders en producten om uiteindelijk een keuze te maken. Jij kunt je bezoekers hierbij helpen!

Dit artikel maakt deel uit van het het zesluik over het See, Think, Do en Care model. Heb je de andere delen nog niet gelezen? Doe dit dan eerst!

  1. Introductie See, Think, Do en Care
  2. Fundament
  3. See
  4. Think
  5. Do
  6. Care

Doelgroep

De doelgroep in de Think-fase is al een stuk kleiner dan de doelgroep in de voorgaande See-fase. Het zijn mensen die overwegen om op termijn een product aan te schaffen. Ze zijn actief op zoek en ze vergelijken producten die lijken te voldoen aan hun wensen. Denk aan vrouwen die kleding nodig hebben voor een evenement of huiseigenaren die energie willen besparen. De doelgroep in de Think-fase heeft een (beperkte) koopintentie, maar het kan soms wel maanden duren voordat ze werkelijk tot een koop overgaan. Soms zien ze er zelfs vanaf.

Ze stellen zichzelf bewust en onbewust vragen die hun zoektocht verder vernauwen.

  • Welke soorten televisies zijn er te koop?
  • Kies ik voor zwarte of witte oorbellen?
  • Welk jurkje past het beste bij een gala-avond?
  • Welke merken BBQ’s zijn er verkrijgbaar?
  • Welke stof handtas is het meest geschikt?
  • Waarmee kan ik het beste mijn heg snoeien?
  • Wat voor stoel past het beste in mijn interieur?

Het is dus belangrijk om in deze fase je potentiële kopers goed te helpen. Eén van de grootste en beste webwinkels van Nederland, CoolBlue, onderscheidt zich sterk hierdoor van concurrenten, wat een groot deel van hun succes verklaard.

Boodschap

De boodschap die je uitdraagt, is anders dan tijdens de See-fase. In deze is de boodschap nog niet gericht op het specifieke product. Denk aan onderstaande boodschappen:

  • Onze nieuwe collectie is binnen!
  • Bekijk het veelzijdige aanbod
  • Vergelijk de nieuwste modellen
  • Grootste aanbod van Nederland
  • Kies uit 250 verschillende jassen
  • Ruime keuze aan kraamcadeau’s

Mediakanalen

Doordat de Think-fase behoorlijk breed is, zijn er veel mogelijkheden om je potentiële kopers te bereiken. Hierbij zijn zowel kosteloze als betaalde kanalen in te zetten. Remarketing via Google en/of Facebook zijn middelen om je oriënterende bezoekers opnieuw te bereiken en te beïnvloeden.

  • Content (Gratis)
  • Google Adwords (Betaald)
  • Social Media (Gratis)
  • Social Media (Betaald)
  • Remarketing (Betaald)
  • Remarketing for search (Betaald)
  • E-mail (Gratis)
  • Relevante websites (Gratis of Betaald)

Je kan zelf eenvoudig met je content aan de slag. Dit zal je wel tijd kosten, zeker met een groot assortiment, maar dit zal ook zeker zijn vruchten gaan afwerpen in zowel de Think-fase, als de daaropvolgende Do en Care fase. Zorg voor een duidelijke beschrijving van je producten: hoe kan je ze gebruiken, bij welke gelegenheden past je product, voor wie is het product het meest geschikt. Ook het noemen van eventuele nadelen helpt jouw bezoeker een goede keuze te maken, waarvoor ze je dankbaar zullen zijn wanneer ze besluiten om te kopen.

Focus op helpen & beïnvloeden

De focus tijdens de Think-fase ligt dus op op het helpen, ondersteunen, adviseren en beinvloeden van je potentiële koper. Geef een eerlijk advies, antwoord op vragen, en bied reviews waarmee jouw doelgroep helpt een keuze te maken.

Think-fase op je webwinkel

Je kan op je website diverse soorten informatie (content) toevoegen, aanvullend op je productbeschrijvingen.

Denk aan een begrippenlijst, veelgestelde vragen of reviews. Daarnaast kan je items schrijven om artikelen te vergelijken:

  • Kun je het beste kiezen voor nieuwe of gebruikte golfballen
  • Wat is beter: een leren of een stoffen tas
  • Groen wordt de kleur van 2017

Ook kan je mensen tijdens de Think-fase alvast aan je binden. Het kan soms maanden duren alvorens ze overgaan tot een aankoop en dan wil je dat ze als eerste aan jou denken. Dit kan je doen door hen bijvoorbeeld te verleiden zich in te schrijven in de nieuwsbrief of je Facebook of Instagram-pagina te volgen.

In de volgende fase, de Do-Fase, bevinden zich consumenten die bereid zijn om een aankoop te doen. Deze fase is dan ook gericht op conversies. In het volgende deel gaan we hier dieper op in!

Dit artikel is ook verschenen in het blog van Mijnwebwinkel.