mei 04

Handleiding Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis dienst van Google waarmee je je (lokale) bedrijf kan presenteren. Google wil gebruikers zo snel mogelijk het antwoord geven op hun zoekvraag, waarin Google Mijn Bedrijf een belangrijke rol speelt. Zo geeft Mijn Bedrijf van Google direct antwoord op onder meer:

  • Adres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden

Een volledig ingevuld profiel zorgt voor een betere ervaring bij (potentiële) klanten én daarmee uiteindelijk meer omzet. In dit blog leggen we stapsgewijs uit op welke manier dit ingericht kan worden.

Stap 1:

Ga naar http://www.google.nl/intl/nl/business/ en klik op “Uw bedrijf op Google” (rechts bovenin het scherm) n.b. Voor het inloggen in Google Mijn Bedrijf zijn de gebruikersnaam en wachtwoord van het Google account nodig. Wanneer de klant nog geen Google account heeft kan deze aangemaakt worden via https://accounts.google.com/SignUp?service=mail

Stap 2:

Wanneer u ingelogd bent kunt u, in het Google maps venster, zoeken op uw eigen bedrijfsnaam. Ook wanneer er niet eerder een Google Mijn Bedrijf pagina is aangemaakt kan het zijn dat er al wel een bedrijfsvermelding is. Zoek dus altijd via dit scherm uq bedrijf op. Mocht uw bedrijf niet in de lijst staan dan kunt u dit aangeven door te klikken op “nee, dit zijn niet mijn bedrijven” U kunt dan daarna uw bedrijf aanmaken.

Stap 3:

Wanneer u uw bedrijf gevonden hebt in de lijst met zoekresultaten kunt u aangeven dat u dit bedrijf wilt verifiëren. Verifiëren kan gedaan worden door middel van uw zakelijke telefoonnummer of via de post. n.b. Wanneer u uw website reeds heeft geverifieerd via Google Search Console is het in sommige gevallen ook mogelijk om direct te verifiëren. Het kan voorkomen dat het bedrijf reeds geverifieerd is. In dat geval heeft iemand binnen uw organisatie dit voor u gedaan. U dient dan te achterhalen wie dit gedaan heeft en hem/haar vragen om u beheerder te maken. Wanneer u niet weet wie dit gedaan heeft en/of het is niet bekend op welk e-mailadres uw bedrijf geverifieerd is, is het noodzakelijk contact op te nemen met Google.

Stap 4:

Nu is het tijd om de gegevens van uw bedrijf in te voeren. De stappen in het invulformulier spreken voor zich. Tevens kan er aangegeven worden of u producten of diensten op locatie levert. Houd er rekening mee dat het verplicht is om een categorie aan te geven. Weet u niet welke categorie u moet kiezen? Kijk dan welke categorie het meeste overeen komt met uw branche.

Stap 5:

Nadat u de belangrijkste gegevens van uw Google Mijn Bedrijf account heeft ingevuld kunt u uw account vullen met alle relevante informatie voor uw (potentiële) klanten. U kunt hierbij denken aan openingstijden, foto’s, contactgegevens. Tevens kunt u uw Youtube pagina of uw Google Adwords account koppelen. Des meer informatie u invult des te beter. Via Google Mijn Bedrijf kunt u een betere interactie kunt hebben met uw (potentiële) klant. Dit kan bijvoorbeeld door te vragen om reviews en deze reviews weer te laten zien op uw website. Maar ook door rechtstreekse communicatie met uw klant via uw Google Mijn Bedrijf pagina. Als gezegd scoort een optimaal ingevulde pagina beter dan een lege pagina. Zo adviseren wij ook om aanvullende mogelijkheden, zoals een Virtualtour toe te voegen aan de pagina.