mei 11

Google Shopping; Bent u al klaar voor 16 mei?

Google Shopping is bij uitstek een marketingkanaal om uw producten te promoten, meer verkeer naar uw website te halen en om relevantere leads binnen te halen. In dit artikel bespreken we de aanstaande verandering binnen Google Shopping en hoe u hier het beste mee kunt omgaan.

GTIN

Maakt u gebruik van Google Shopping campagnes voor uw webwinkel? Dan is het per 16 mei 2016 verplicht om GTIN-codes te vermelden voor producten in uw shoppingfeed. Een GTIN-code in uw shoppingfeed zorgt voor meer zichtbaarheid en betere targeting. Heeft u dit per 16 mei niet toegevoegd? Dan worden uw producten afgekeurd en worden deze artikelen niet vertoond in Google Shopping.
Er geldt een uitzondering voor producten die op maat gemaakt zijn, handgemaakte producten en vintage producten. De nieuwe regels gaan gelden voor Google Shopping
advertenties in Australië, Brazilië, Duitsland, Frankrijk, Tsjechië, Italië, Japan, Nederland, Spanje, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Wat is een GTIN-code?

GTIN staat voor Global Trade Identification Number, in Nederland staan deze codes meestal bekend als EAN-codes. Dit zijn unieke productcodes die ook in streepjescodes
vermeld staan. Naast EAN-codes zijn er nog andere nummers die als GTIN gelden. Er zijn in totaal vijf verschillende soorten GTIN-codes:

  • UPC
  • EANEAN-UPC
  • ITF-14
  • UCC/EAN Code 128
  • GS1 Databar

 

U vindt deze codes doorgaans op de producten zelf. Kunt u de code niet vinden? Neem dan contact op met de fabrikant van het product.

Hoe weet ik of ik iets moet aanpassen?

Voor Google Shopping campagnes worden de feeds geupload naar het Google Merchant Center. Hier worden de feeds ook gecontroleerd. Onder Diagnostische Gegevens kunt u
zien of u iets moet aanpassen en voor welke producten dit geldt. U kunt ook rechtstreeks in de feed controleren of de vereiste GTIN’s zijn toegevoegd. In de feed dient er per product een element <g:gtin> aanwezig te zijn.

Screen-Shot-2016-03-15-at-10.07.55-1024x439

Hoe pas ik mijn shoppingfeed aan?

U zult deze aanpassingen vaak in uw CMS moeten doorvoeren. Per product kunt u een veld toevoegen of een EAN code invullen in het daarvoor bestemde veld. De aanpassingen worden automatisch herkend door de feed en het Google Merchant Center.
Controleer achteraf in het Google Merchant Center of de wijzigingen goed zijn doorgevoerd door de feed opnieuw op te halen (zie afbeelding).

screenshot feed