dec 30

Google Analytics als leadgenerator

Dat Google Analytics inzicht geeft in het aantal bezoekers, verkeersbronnen en de meestbezochte pagina’s is voor de meeste mensen wel bekend. Wat echter voor velen onbekend is, is het feit dat Google Analytics ook gebruikt kan worden als leadgenerator. Google Analytics houdt bij het meten van bezoekers bij via welke serviceprovider men surft. Veel bedrijven hebben hun bedrijfsnaam meegegeven als serviceprovider, waardoor deze dus eenvoudig via Google Analytics te filteren zijn. 

Vind de juiste leads

Het is vrij simpel om de lijst met verschillende serviceproviders op te vragen. In de rapportage kan via “Doelgroep”, “Technologie” op “Netwerk” geklikt worden, waarna alle serviceprodivers getoond worden. De meestvoorkomende providers zijn onder andere Ziggo, UPC, KPN, die, zeker bij websites met veel verkeer eruit gefilterd moeten worden om het overzichtelijk te maken. Dit kan handmatig gedaan worden, maar door middel van een apart segment kan het ook automatisch gefilterd worden. De filter bevat de meestvoorkomende serviceproviders

En nu?

Nu komt er een lijst tevoorschijn met diverse namen van serviceprovider, die (waarschijnlijk) afkomstig zijn van bedrijven. Werknemers van deze bedrijven  hebben een bezoek gebracht aan uw website, wat een zekere mate van interesse in uw producten of diensten vertegenwoordigen.

Pak vervolgens niet direct de telefoon, maar denk na over een goede strategie. De grootste uitdaging, zo leert de ervaring, is het vinden van  de juiste persoon binnen het bedrijf. Wanneer u die gevonden heeft, heeft u doorgaans een hele warme lead en een grote kans op resultaat. Veel succes!