apr 18

Google Alerts, altijd handig!

Google biedt al heel lang een alert-functie, welke toch maar door weinigen gebruikt wordt. Zonde, want deze functie kan namelijk erg handig zijn om na te gaan of er over je bedrijf gepraat wordt. Daarnaast kan het je helpen om linklocaties te ontdekken; ze praten immers al over je bedrijf.

Het instellen van een alert is eenvoudig. Wel heb je een Google Account nodig om hiervan gebruik te kunnen maken, de alerts komen namelijk binnen via de e-mail. Heb je nog geen account, dan kan je er zelf één maken.
Google alert instellen

  • Ga naar Google Alerts
  • Vul je bedrijfsnaam (of andere term) in.
  • Controleer de resultaten
  • Klik op de knop “Melding maken”

In het overzicht vind je relevante artikelen welke door Google zijn geïndexeerd. Het is mogelijk dat niet alle resultaten volledig relevant zijn, maar liever iets teveel resultaten, dan een gemiste kans. Het is wel belangrijk om goed te controleren of de zoekterm wel goed is, test je meerdere varianten van je zoekterm en/of bedrijfsnaam.

Via de opties, naast de knop “melding maken” kan je je melding verfijnen. Wil je bijvoorbeeld niet dagelijks een melding krijgen, dan kan je dit aanpassen. Ook kan je hier bepalen hoe vaak je de melding wilt ontvangen, welke taal, hoe streng de selectie van artikel is, et cetera.

Aanvullende tips

Je kan je zoekopdracht verfijnen en specifieker maken door een aantal toepassingen.

  • Gebruik aanhalingstekens, zoals “online marketing” om alleen termen te vinden met deze combinatie
  • Gebruik het min-tekens, bijvoorbeeld “online marketing” -Amsterdam om ongewenste combinaties te voorkomen

Linkbuilding met Google Alerts

Inkomende links zijn nog steeds een belangrijk onderdeel binnen het Google algoritme. Echter zijn linkjes vragen niet meer van deze tijd. Voor websites die reeds melding maken van jouw bedrijf, is het echter een kleine moeite om ook naar je te verwijzen, terwijl het voor de lezers van toegevoegde waarde is.

Controleer het artikel en neem contact met de website op wanneer er geen verwijzing middels een link naar jouw website is. Een link naar jouw website werkt positief voor je linkprofiel, maar de lezer van het artikel is mogelijk ook geïnteresseerd in jouw bedrijf en dan is het wel zo handig wanneer ze makkelijk kunnen doorklikken; een win-win situatie dus!

Waar wacht je nog op, start vandaag nog met alerts instellen.