Leestijd 3 minuten

Facebook is vandaag de dag nog steeds het grootste social media platform ter wereld. En dit is bedrijven niet ontgaan! Ongeveer 60.000.000 organisaties bezitten een bedrijfspagina. Zo’n bedrijfspagina is zeer geschikt om mensen te bereiken en bewust te maken van jouw organisatie en aanbod. Dit kan door middel van advertenties, maar hoe vergroot je je bereik organisch (onbetaald)? Onze consultant Gerbrich vertelt je er alles over in deze blog!

Organisch bereik vergroten lastig? Niet met deze tips!

Met betaalde advertenties kun jij je bereik vergroten. Maar het bereik vergroten op de organische manier is net zo belangrijk! Er is een grotere kans dat de organisch verkregen volgers oprecht geïnteresseerd zijn in je organisatie en aanbod. Hieronder geven we je een aantal praktische tips en tricks die je meteen zelf toe kunt passen.

  • Wees persoonlijk en post consistent

Post jij af en toe al iets op je bedrijfspagina? Heel goed! Wel weten we uit ervaring dat af en toe iets posten weinig effect heeft. Een goede strategie met een creatieve boodschap en visual zorgt ervoor dat jouw doelgroep aan je denkt op het moment dat ze je nodig hebben. Wees daarom consistent en zorg dat je een contentkalender maakt. Besteed dus veel aandacht aan jouw uitingen. Hoe? Maak het persoonlijk door je medewerkers in het zonnetje te zetten, highlight nieuwe producten of diensten, post over nieuws uit de branche en houd de humor er (wanneer mogelijk) in.

  • Maak gebruik van hashtags

Zorg ervoor dat je gemakkelijker te vinden bent. Dit kun je onder andere doen door hashtags in te zetten. Ondanks dat er veel gezegd wordt dat hashtags niet werken is het tegendeel waar. Kies relevante hashtags voor jouw organisatie en voeg deze toe aan de berichten. Wanneer mensen zoeken op bepaalde onderwerpen waar jij een hashtag van hebt toegevoegd, komen ze jouw bericht tegen. Maar overdrijf het niet! Niemand zit op een lijst met hashtags te wachten.

Zorg er daarnaast voor dat je hashtags kiest die niet te algemeen zijn. De ‘concurrentie’ hierop is erg hoog (meer weten over hashtags? Binnenkort wijden we hier een complete blog aan met alle ins & outs!). TIP: Creëer een eigen hashtag met je merknaam.

  • Connection is key!

Een effectieve en leuke manier om je eigen bereik te vergroten is om andere interessante pagina’s in je branche te volgen. Connect met andere organisaties, like hun pagina’s en tag ze wanneer je bijvoorbeeld gezamenlijk op een evenement staat. Dit is leuk om te zien voor je volgers, maar brengt je organisatie ook onder de aandacht bij potentiële volgers.

  • Verrijk je content

Wanneer je content plaatst wil je natuurlijk niet dat je volgers er zo voorbij scrollen. Het doel van je content is om de aandacht te grijpen, je volger te vermaken en te laten nadenken over jouw bedrijf of aanbod. Afbeeldingen verlenen zich hier uitstekend voor en vallen meer op. Tekstueel kun jij ook de content verrijken om meer interactie met je volgers te genereren. Stel vragen aan je volgers! Voor een kledingboetiek kan dit bijvoorbeeld zijn: “Wat vind jij van onze nieuwe collectie?”. Reageer wel op de reacties van je volgers. Zo voelen ze zich gehoord en gewaardeerd voor hun mening.

Verder kun je gebruik maken van call to actions. Dit zijn verzoeken tot acties. Je kan de call to action een verschillende invulling geven afhankelijk van het doel. Denk hierbij aan “Vond jij dit nieuwtje interessant? Deel hem met je vrienden!”, of “Bekijk onze nieuwste collectie online”. Zorg er wel voor dat de call to action een oprecht doel heeft. “Like als je van kleding houdt” is niet relevant en komt niet oprecht over.

  • Leer van jezelf en van anderen

Je pagina op de juiste manier inzetten en je bereik vergroten gebeurt natuurlijk niet binnen één dag. Het is een constant proces van leren en testen. Via Facebook kun jij de statistieken van je bedrijfspagina inzien. Gebruik dit in je voordeel! Ontdek wat goed en slecht werkt, verkrijg kennis over je doelgroep en zie op welke tijden je volgers het meest online zijn. Daarnaast kun jij natuurlijk altijd een kijkje nemen op pagina’s die het goed doen op Facebook. Vergelijk jouw pagina met topbedrijven in de branche en leer van hun om je eigen strategie aan te passen.

Aan de slag!

Met de bovenstaande tips kun jij alvast goed aan de slag! Wil jij meer weten over hoe wij je kunnen helpen met de social media strategie, doelgroepselectie en content? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We drinken graag een kop koffie met je om de mogelijkheden te bespreken.

 

Pin It on Pinterest