okt 27

Facebook Remarketing

Facebook is nog steeds het grootste en meest gebruikte sociale medium van Nederland. Het platform biedt niet alleen een groot bereik, maar als adverteerder is het mogelijk om heel specifiek doelgroepen te selecteren waaraan advertenties vertoond worden. Naast deze ‘gewone’ manier van adverteren zijn er diverse mogelijkheden om via Facebook (potentiele) klanten en/of websitebezoekers te bereiken met zeer relevante advertenties. In dit artikel vind je drie verschillende mogelijkheden hoe Facebook Remarketing een resultaatgerichte rol kan spelen in het genereren van meer omzet via de website. Om gebruik te maken van deze mogelijkheden is toegang tot Facebook Exchange (FBX) een vereiste.

Website bezoekers & remarketing via Facebook

Zoals Google Adwords remarketing aanbiedt, biedt Facebook ook remarketing aan. Middels een pixel op de website worden websitebezoekers ‘getagd’, waarna een passende advertentie getoond kan worden via Facebook. Daarbij kan onderscheid gemaakt worden tussen diverse advertentievormen, die Facebook aanbiedt.

Deze vorm van remarketing via Facebook is vrij eenvoudig en laagdrempelig in te stellen en kan zowel doorlopend als actiematig ingezet worden. Zo kan een bezoeker die niet de gewenste actie heeft ondernomen bijvoorbeeld een passende aanbieding krijgen.

Display Advertising & Facebook Remarketing

Via Display Advertising kunnen enorm veel mensen bereikt worden, maar door middel van een duidelijke selectie van relevante websites is het ook mogelijk om specifieke doelgroepen te bereiken. Elke bezoeker die de advertentie op de geselecteerde website getoond krijgt, wordt middels een cookie ‘getagd’ en kan vervolgens via Facebook weer geïdentificeerd worden. Hierdoor is het mogelijk om op een slimme manier (potentiële) klanten verschillende advertentieboodschappen te tonen.

Een lijst van relevante websites kan zelf samengesteld worden, maar een display remarketing campagne kan ook inzicht geven welke websites de potentiële klanten bezoeken. Deze websites worden vervolgens ingesteld, waardoor een groot, maar relevant bereik, wordt gecreëerd. Deze websitebezoekers worden vervolgens via Facebook weer opnieuw bereikt, met dezelfde of aanvullende boodschap.

Bestaande relaties & Facebook

Het is ook mogelijk om gebruik te maken van een eigen klanten database. Door middel van een segmentatie van deze database stelt Facebook, via e-mailadressen of telefoonnummers, een doelgroep (audience) samen. Op deze manier kunnen onder meer kopers van een bepaald product via Facebook een bijpassend product aangeboden krijgen.

KLM gebruikt bijvoorbeeld de informatie uit hun database om bepaalde reizen, die onvoldoende gevuld zijn, onder de aandacht te brengen. Reizigers waarvan ze weten dat deze regelmatig naar bepaalde landen reizen worden gesegmenteerd en geexporteerd uit de database en vervolgens aan Facebook profielen gekoppeld, zodat alleen deze klanten de aanbiedingen te zien krijgen.

Het is duidelijk dat Facebook een geweldig advertentiekanaal is, mits het op een goede en slimme manier ingezet wordt. Meer informatie of advies over de mogelijkheden die Facebook te bieden heeft? Neem contact met ons op.