Doelgroepselectie Facebook
mei 08

De juiste doelgroep selecteren voor adverteren via Facebook

Facebook heeft zich de laatste jaren ontwikkeld als een groot advertentieplatform. De data die het platform verzameld, wat men hiervan ook denkt, kan ingezet worden om heel doelgericht je (potentiële) klanten te bereiken. Men kan op vele verschillende manieren doelgroepen samenstellen en doordat er zoveel mogelijkheden zijn, ziet men door de bomen soms het bos niet meer. Echter, hoe beter je je goede doelgroep selecteert, hoe groter de kans op succes wordt natuurlijk. We zetten de belangrijkste doelgroepen voor je op een rij.

Hoe bepaal je de juiste doelgroep?

Er zijn zoveel mogelijkheden om doelgroepen te bepalen, dat het lastig is om de juiste te selecteren. Daarnaast is het succes van je advertentie afhankelijk van je advertentie, boodschap en doelstelling. Jouw online marketing consultant geeft je graag advies en ondersteuning.

In de basis zijn er drie soorten doelgroepen te definiëren; kerndoelgroepen, aangepaste doelgroepen en vergelijkbare doelgroepen. Je kunt ervan uitgaan dat mensen in de kerndoelgroep of vergelijkbare doelgroep jouw bedrijf nog niet kennen, terwijl aangepaste doelgroepen bestaan uit mensen die reeds in contact met jouw bedrijf zijn geweest.

Kerndoelgroepen

De kerndoelgroepen selecteer je handmatig op basis van één of meerdere criteria. Zo kun je onder meer op basis van leeftijd, geslacht, relatiestatus, opleiding en locatie targeten. Daarnaast is het mogelijk om doelgroepen samen te stellen op basis van hun online gedrag en interesses.

Demografische gegevens

Via demografische gegevens target je mensen op basis van kenmerken zoals geslacht en leeftijd (13-65+), maar ook relatiestatus, opleiding, functie, werkplek en meer. Met demografische gegevens kun je al een heldere doelgroep selecteren. Wanneer je je richt op mannen bereik je alleen mensen die in hun profiel aangegeven hebben man te zijn. Zo kun je je als bruidswinkel richten op vrouwen tussen 20 en 30 jaar die net verloofd zijn.

Locatie

Via geografische gegevens, de locatie, bereik je alleen mensen in een aangegeven locatie. Zo stel je eenvoudig een straal rondom je winkel in om meer mensen je zaak in te krijgen. Verder kun je selecteren op basis van land, provincie, regio of stad en zelfs een straatadres. Bij het targeten op locatie gaat het om de fysieke locatie waar iemand zich op dat moment bevindt.

Interesses

Facebook registreert de pagina’s waarvan je fan bent, maar ook websites die je bezoekt. Gecombineerd met informatie uit het profiel krijgen gebruikers specifieke interesses toegewezen, welke jij als adverteerder kunt selecteren. Vind mensen op basis van wat ze leuk vinden en wat ze bezighoudt. Het is ook mogelijk om op keywords te targeten. Zo kun je allerlei verschillende termen, die natuurlijk relevant zijn voor de doelgroep, instellen. Verkoop je fitness accessoires, stel dan de namen van apps, zoals MyFitnessPal of de interesse fitness in.

Gedrag

Zoals eerder gezegd, Facebook registreert gedrag. Denk hierbij aan het gebruik van type apparaat en aankoopgedrag. Ook deze gegevens kun je selecteren. Verkoop je Apple producten, dan is de kans op succes waarschijnlijk groter op het moment dat je Apple gebruikers selecteert.

Aangepaste doelgroepen

Aangepaste doelgroepen stel je samen op basis van websitebezoekers, connecties, interactie en klantenlijsten. Zo is het mogelijk om bepaalde mensen, die jouw bedrijf al kennen, een passende boodschap te tonen.

Websitebezoekers

Via je Facebook Businesspagina kun je een pixel opvragen en op je website plaatsen. Met deze pixel kun je websitebezoekers verzamelen en hier een doelgroep of doelgroepen van maken. Zo is het mogelijk om bezoekers aan bepaalde pagina’s in een doelgroep te plaatsen en deze bezoekers, die nog niet klant zijn, een actie voor te schotelen.

Met Facebook remarketing target je websitebezoekers opnieuw met een advertentie op Facebook. Deze gegevens kun je eventueel nog aanvullen door andere targeting mogelijkheden, zoals net benoemd, toe te voegen of juist uit te sluiten.

Voor elke actie of pagina op je website is het mogelijk een aparte doelgroep aan te maken, waardoor je heel specifiek je advertenties kunt tonen. Voorkom echter dat deze doelgroepen te specifiek worden en te klein zijn om advertenties te tonen.

Klantenlijst

De custom audience is gebaseerd op jouw klantenbestand. Deze doelgroep gebruik je voor klantenbinding, upsell, informeren of re-activatie.  Deze groep stel je samen op basis van

  • E-mailadressen: E-mailadressen van de doelgroep of
  • Telefoonnummers: Telefoonnummers van de doelgroep

Je komt niet te weten wie wel en wie niet in de lijst staan, maar krijgt een lijst ter grootte van het aantal overeenkomsten. Stel: je hebt een klantenlijst van kopers van een koffiezetapparaat, dan kun je deze lijst gebruiken om onderhoudsproducten voor koffiezetapparaten aan te bieden. De kans op succes is hiermee uiteraard veel groter dan het bereiken van je hele klantengroep en kost ook nog eens veel minder.

Connecties

Bereik mensen die reeds een connectie hebben met je bedrijf. Connecties omvat mensen die een connectie hebben met je Facebook-pagina, app of evenement. Je kunt deze doelgroep selecteren, maar ook uitsluiten. Wanneer je nieuwe mensen wilt bereiken is het verstandig om huidige connecties uit te sluiten van je campagnes.

Vergelijkbare doelgroepen

Met vergelijkbare doelgroepen bereik je mensen op Facebook die lijken op je klanten en/of contactpersonen. Waarom veel tijd, moeite en geld investeren om te ontdekken op welke criteria je potentiële klanten het best presteren, wanneer je Facebook dit voor je kunt laten doen? Met vergelijkbare doelgroepen, look-a-like audiences, zijn jouw bestaande klanten de basis om nieuwe klanten te bereiken.

Wil je nog meer weten over doelgroepen selecteren via Facebook? Neem gerust contact met ons op!