nov 30

De online uitdagingen voor het MKB

Online Marketing is voor veel ondernemers nog steeds een onontgonnen terrein, terwijl andere bedrijven er al zeer succesvol mee zijn. Met name lokale en regionale ondernemers weten niet waar ze moeten beginnen, wanneer ze online gaan. Een website of een webshop lanceren kan iedereen, maar we zien dat dit veelal gaat zonder gedachte of doelstelling. Om online succesvol te zijn en het optimale resultaat uit (betaalde) online marketingcampagnes te behalen is het noodzakelijk om een duidelijke online propositie te hebben. 

Product, Prijs en toegevoegde waarde

Vergelijken is sinds de komst van internet veel makkelijker geworden. Hierdoor zijn mensen kritischer en in staat om beter onderbouwd keuzes te maken. Men kijkt eerst online alvorens ze naar een winkel rijden. Een ondernemer moet duidelijk maken waarom mensen naar hun winkel moeten komen. Onze ervaring leert dat men dit wel goed kan uitleggen, maar zelden duidelijk vermeldt op de website. Een goede service, unieke producten, scherpe prijzen of andere redenen om bij die  winkel te kopen dienen duidelijk zien op een website en geef mensen in één oogopslag voldoende redenen om verder te kijken op de website.

Concurrentie is groter dan ooit

De komst van internet heeft er ook voor gezorgd dat lokale en regionale ondernemers concurrentie hebben gekregen van (grote) landelijke spelers. Een schoenenwinkel moet zich realiseren dat Zalando en Wehkamp ook concurrenten zijn. Met hen de online strijd aangaan zal zinloos zijn, maar desondanks weten mensen nog steeds de schoenenwinkel te vinden, dus er is nog steeds een toegevoegde waarde, zoals service, gemak en kwaliteit. Denk vanuit de sterke punten en laat deze ook online zien.

Denken in kansen

Als gezegd heeft het internet ervoor gezorgd dat nationale en soms zelfs internationale leveranciers de lokale en regionale bedrijven beconcurreren. Dit kan gezien worden als bedreiging, maar het zijn vooral kansen. Het afzetgebied is niet meer beperkt tot een straal van een aantal kilometers, maar feitelijk gezien kan heel Nederland en zelfs de hele wereld een bedrijf online vinden. De wetten van online zijn in de basis niets anders dan in de fysieke wereld, al kan men letterlijk in één klik verder zoeken.

De ontwikkelingen gaan razendsnel

De ontwikkelingen gaan razendsnel, waardoor het voor de meeste MKB-ers onmogelijk is om het allemaal bij te houden. Een website moet inmidddels niet alleen geschikt zijn voor een computer of laptop, maar ook voor de verschillende tablets en smartphones. Ook in display advertising, Google Adwords en met Facebook verandert er voortdurend het één en ander. Daarbij is het advies om niet voortdurend met elke hype mee te gaan, maar geduldig te wachten en te leren van anderen.