apr 15

De formule voor online succes

Een goede advertentiecampagne is niet persé een succesvolle campagne. Het uiteindelijke succes van een advertentiecampagne hangt, naast de doelstelling, ook af van de website en de propositie. De formule voor het bepalen van het succes van een online advertentiecampagne is als volgt:

Online succes = Aanbod x website x campagne

Aanbod

Het aanbod, bestaande uit onder andere producten en diensten, de prijs en de (betaal)voorwaarden zijn de belangrijkste factoren die het succes bepalen. Wanneer de prijs 25% hoger ligt dan bij de concurrentie of de voorwaarden zijn niet marktconform, dan zullen potentiële kopers afhaken en wordt niet het beoogde succes behaald.

Website

Een website of webshop maken is tegenwoordig relatief eenvoudig. Er zijn diverse open source software mogelijkheden of aanbieders van webwinkels, die laagdrempelig een goed platform faciliteren. De structuur, snelheid en uitstraling van de website zijn zeer belangrijk bij het behalen van het optimale resultaat. Een website die niet goed functioneert, is als een winkel waar de lampen knipperen en stellages scheef staan; potentiële kopers zullen afhaken. Een website hoeft niet per definitie er erg gelikt uit te zien, maar bezoekers moeten wel snel begrijpen wat ze op uw website inden en waarom ze bij u klant moeten worden.

Campagne

Een online advertentiecampagne kan via diverse media. Afhankelijk van de doelstellingen, doelgroepen en budgetten dienen de juiste kanalen bepaald te worden. Wanneer een campagne niet voldoet aan de juiste criteria zal onnodig budget gespendeerd worden aan niet relevante bezoekers. Het aanbieden van rollators moet je bij voorkeur niet doen via websites voor jongeren, maar toch gebeurt het.

Door kritisch te kijken naar alle bovengenoemde factoren zal het online succes groter zijn dan wanneer dit niet goed gedaan is. Eenmaal een goed aanbod, website en campagne opgezet wil niet zeggen dat u op uw lauweren kan rusten, uiteindelijk is het voortdurend testen en optimaliseren om het resultaat telkens net weer iets beter te krijgen.