nov 08

CRO: de sleutel tot succes

Ben jij na een zoekopdracht ook wel eens op een website terecht gekomen en meteen weer weggaan? Waarschijnlijk vond je dan niet wat je zocht en ben je snel verder gaan kijken bij een soortgelijk bedrijf, toch? Met CRO zorg je ervoor dat je kijkt naar het gedrag van bezoekers op een website en hier aanpassingen op maakt, waardoor bezoekers wel vinden wat ze zoeken en dus rendement opleveren! Hoe? Onze CRO specialist Lars vertelt je er alles over!

 

CRO tovenarij? Zeker niet!

Wanneer bezoekers op je website komen en meteen weer vertrekken is dit natuurlijk niet wat je wilt! Deze bezoekers kosten je geld (soms klikken ze op je advertenties) en leveren dus niks op. Met CRO kun je de reden achterhalen waarom bezoekers je website verlaten en niet overgaan tot aankoop of een bepaalde actie, zoals het aanvragen van een offerte. Dit klinkt als tovenarij, maar dat is het niet!

CRO staat voor conversion rate optimization en betekent simpelweg het optimaliseren van de verkopen of acties op je website, zodat je meer rendement haalt uit hetzelfde aantal bezoekers. Het voordeel van CRO voor je advertising campagnes is dat je website relevanter wordt, hierdoor stijgt je zogenaamde ‘kwaliteitsscore’. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je op termijn minder gaat betalen voor je klikken.

 

CRO: hoe gaat dat in z’n werk?

We beginnen met het onderzoeken van de huidige staat van de website en we bekijken waar we door kleine veranderingen snel resultaat kunnen boeken. Dit doen we door de doelgroep onder de loep te nemen. Als websitebezoeker loop je namelijk regelmatig tegen problemen op de website aan. Door dit meteen aan te pakken kun je snel winst behalen. Wanneer we deze punten in kaart hebben gebracht doen we een ‘expert review’. Hiermee kijken we hoe bezoekers binnenkomen op de website: via welke pagina’s converteren bezoekers wel of niet? Deze informatie zorgt ervoor dat we weten op welke pagina we advertenties het beste kunnen laten landen.

Vervolgens gaan we aan het werk om te achterhalen waarom en waar bezoekers afhaken tijdens hun bezoek op een website.

 

CRO specialist LarsOnze CRO specialist Lars geeft tips

Om je alvast wat op weg te helpen geeft onze CRO specialist Lars je een aantal CRO tips. Dit zijn punten die je kunt aanpakken om ervoor te zorgen dat je conversie op je website wordt verhoogd.

  1. Zorg dat de propositie van je website duidelijk is: welk voordeel lever jij ten opzichte van je concurrent en zijn deze duidelijk voor je bezoeker? En nog belangrijker: komt dit terug op specifieke pagina’s op jouw website?
  2. Zorg dat bezoekers op je website aangezet worden tot actie door middel van een (opvallende) call to action. Knoppen zoals: ‘Lees hier meer’, ‘vraag een offerte aan’, ‘shop nu’ of ‘neem contact op’ zijn hier voorbeelden van.
  3. Door te zorgen voor urgentie is er noodzaak voor de bezoeker om het product aan te schaffen of om die offerte aan te vragen. Hiervoor moet je psychologische principes op de website aanpakken, zoals schaarste of tijdslimieten.

Ook meer uit je website halen? Bij daar[om] helpen we je met het optimaliseren na de klik. Aan de slag met CRO dus! Meer weten over hoe wij CRO in kunnen zetten voor jouw organisatie? Neem dan contact met ons op. We bespreken graag de mogelijkheden met je.