jan 12

Creëer een groot bereik in de see-fase (3)

Mensen die zich in de See-fase bevinden, zijn mensen die bij je doelgroep horen, maar die niet actief op zoek zijn naar je product(en). Deze doelgroep kent je webshop vaak niet eens en heeft nog geen behoefte om kopen. Maar het zijn wél de mensen die in de toekomst geïnteresseerd kunnen zijn om bij je te kopen. En dus biedt deze groep volop kansen!

Vandaag deel 3 van het zesluik over het See, Think, Do en Care model. Heb je de andere delen nog niet gelezen? Doe dit dan eerst!

  1. Introductie See, Think, Do en Care
  2. Fundament
  3. See
  4. Think
  5. Do
  6. Care

Doelgroep

De doelgroep in de See-fase is de grootst mogelijke doelgroep. Dit kunnen bijvoorbeeld ‘alle mensen die kleding dragen’, ‘alle vrouwen tussen 18 en 65’ of ‘iedereen met een huis’ zijn. Het kader in deze fase is dus erg breed (als je je richt op een niche, zal deze groep natuurlijk een stuk kleiner zijn). De mensen in deze doelgroep zijn niet actief op zoek naar jouw producten; ze zijn passief en hun behoefte is nog ‘latent’.

Boodschap

Bij een latente doelgroep is het belangrijk om vraag te creëren. Daarbij is het dus niet het doel om snel een verkoop te realiseren, maar om potentiële klanten in aanraking te laten komen met je webwinkel en hen een goede ervaring te geven.

De boodschap in de See-fase moet daarom ook niet ‘koop nu’ of vergelijkbaar zijn. De mensen in deze doelgroep zijn nog niet zover. Denk eerder aan boodschap zoals:

Er altijd elegant uitzien
Loop erbij volgens de laatste mode
Bekijk onze video met tips
Laat je insprieren

Mediakanalen

De kanalen die je kan inzetten tijdens de See-fase, verschillen van de kanalen die je inzet tijdens de Think, Do en Care fase. Er zijn zowel betaalde, als kosteloze manieren om mensen te bereiken die zich in de see-fase bevinden*:

  • SEO / Content (Gratis)
  • Display Advertising (Betaald)
  • YouTube (Gratis)
  • YouTube Advertising (Betaald)
  • Social Media (Gratis)
  • Social Media Advertising (Betaald)

* We zijn bewust niet te diep ingegaan op de verschillende type mediakanalen omdat deze niet in een paar woorden uit te leggen zijn. Zoek hier zelf meer informatie over op of laat ons weten als je hier graag een blog over wilt zien in de comments.

Heb je een leuke instructie of do-it-yourself video, plaats deze op YouTube. Heb je andere leuke, handige of inspirerende informatie, dan adviseren we deze naast vermelding op je website ook via sociale media te verspreiden. Bij content kan je denken aan blogs, inspiratiefilms, infographics, instructies en handleidingen en meer.

De gratis kanalen zijn toegankelijk voor elke webwinkelier, maar de kans dat je een heel groot bereikt creëert met alleen gratis media is relatief klein. Wanneer je een klein budget hebt, doe je er verstandig aan om dit budget in te zetten in de Do-fase. Daar haal je sneller je rendement.

Focus op bereik & zichtbaarheid

De See-fase is de eerste fase van een klantreis. Je potentiële klant weet (nog) niet wat hij/zij zoekt, sterker nog, is nog niet eens actief op zoek. Toch is deze doelgroep ontzettend interessant. De belangrijkste eigenschappen van deze doelgroep.

  • Groot bereik
  • Effect op langere termijn
  • Prikkel nieuwe potentiële klanten

De See-fase gaat vooraf aan de andere fases. De inspanningen en media-inzet van deze fases (de Think, Do en Care fases) zullen er uiteindelijk voor zorgen dat de inspanningen van de See-fase leiden tot conversies en verkopen.

See-fase toepassen op jouw webwinkel

Je kan op jouw webwinkel direct starten met informatievoorziening en aanzetten tot een gewenste actie. Wanneer je tuinproducten verkoopt, kun je bijvoorbeeld informatie geven over het ‘inzaaien van een gazon’, ‘het snoeien van rozen’ of ‘het zelf maken van een regenton’. Deze informatie is niet direct gericht op een verkoop, maar wel op informeren en inspireren. Roep je bezoekers op om je te volgen op sociale media of om zich in te schrijven op je nieuwsbrief zodat zij meer tips en relevante informatie kunnen ontvangen.

In het volgende deel lees je alles over de Think-fase!

Dit artikel is ook verschenen in het blog van Mijnwebwinkel.