mei 28

Contentstrategie, waarom, wat en hoe?

Content is alle informatie wat je online kunt vinden en delen, in de vorm van (bewegend)beeld of tekst. Maar waarom content?

We kunnen ons voorstellen dat je na het lezen van dit artikel de voordelen inziet van een contentstrategie, maar het toch lastig vindt om te beginnen. Geen nood, onze consultants helpen je graag op weg. Neem gerust contact met ons op.

Inmiddels is het aanbod van content enorm gestegen. Organisaties spelen in op de trend om meer online te delen, zoals blogs, vlogs, podcasts, infographics, video en mailings. Om je doelgroep zo goed mogelijk te bereiken en jouw boodschap over te brengen is het enorm belangrijk om relevante en goede content te maken. Alleen echte, unieke, consistente en verslavende content springt er vandaag de dag nog uit.

Waarom een contentstrategie?

Een contentstrategie is in de basis het inzetten van de juiste content op de juiste manier, op het juiste kanaal, gericht op de juiste doelgroep, op de juiste tijd en met de juiste boodschap. Er hangen dus heel veel elementen aan een goede contentstrategie.

Het inzetten van content is anders dan het inzetten van bijvoorbeeld SEA. Met het inzetten van content genereer je vaak niet direct conversie in keiharde euro’s, maar wat levert het wel op? Een bepaald aantal weergaves, bereik, mate van interactie of het versterken van de naamsbekendheid.

Over het algemeen is content het beste in te zetten om bewustwording bij de doelgroep te creëren.
Redenen om content in te zetten zijn:

  • Jezelf als autoriteit neerzetten
  • Kennisdeling
  • Meer nieuwsbrief inschrijvingen genereren
  • Meer interactie op social media genereren
  • Het uitstralen van een sterkere bedrijfscultuur
  • Meer aantrekkingskracht als werkgever genereren

Ja, maar hoe dan?

Dat content belangrijk is moge duidelijk zijn. Maar hoe gaat het implementeren van een contentstrategie in zijn werk? Hiervoor hebben een aantal stappen bepaald.

  1.  Doelen stellen en verwachtingen scheppen
  2. Doelgroepen in kaart brengen (brainstormsessies, persona’s)
  3. Analyse huidige content
  4. Kanaalkeuze
  5. Advies nieuwe soort content
  6. Topics/columns en contentkalender
  7. Implementatie, op weg helpen, adviesgesprekken
  8. Meten, analyseren en optimaliseren

Tips voor content en contenstrategie

Wanneer het gelukt is om stap 1 t/m 6 te doorlopen, ga je aan de slag met de implementatie. Onderstaand een aantal tips bij het maken en verspreiden van content voor jouw contentstrategie.

  • Maak iemand eindverantwoordelijk, maar betrek vele mensen in jouw organisatie bij content.
  • Maak content vanuit de vraag van jouw doelgroep. Wat zijn hun problemen en uitdagingen?
  • Zorg ervoor dat jouw content voldoet aan het 3C model, zeker op sociale media (consistent, contextual en conversational)
  • Jouw content dient tevens te voldoen aan het 3S model (sharable, searchable en snackable).
  • Reken content af op de juiste KPI’s. Zoals eerder genoemd zal dit zich niet direct vertalen in harde euro’s, maar uiteindelijk wel bijdragen aan het behalen van je doelstellingen.

Een contentstrategie opstellen en er uitvoer aan geven is een must, wacht dus niet langer en start morgen nog met de eerste stappen! Laat je daarbij door specialisten begeleiden. Onze consultants helpen je graag op weg! Kom eens brainstormen onder het genot van lekkere koffie, dan zorgen wij ervoor dat jij contént bent met jouw contentstrategie!