Zo bereid je je voor op de toekomst van jouw onderneming na de coronacrisis | daar-om.nl

Zo bereid je je voor op de toekomst van jouw onderneming na de coronacrisis

Het normale leven lijkt nog ver weg en dat is het waarschijnlijk ook. Toch is het verstandig om na te denken wat je als ondernemer gaat doen na de coronacrisis. Eén ding is zeker; de economie bevindt zich in een recessie wanneer het ‘normale’ leven weer op gang komt. Hoe je dit het beste doorkomt als bedrijf? Dit en meer leggen we je graag uit in deze blog. Lees snel verder. 

De 1,5 meter-samenleving

Het zal nog even duren voordat we het normale leven weer kunnen oppakken. Het coronavirus heeft een grote impact achtergelaten op onze samenleving. Hoe moet het verder in de toekomst? Het kabinet is druk bezig met een oplossing, maar dit zal niet in één keer lukken. Voorlopig zullen we moeten wennen aan deze 1,5 meter-samenleving. Voor elke branche worden richtlijnen uitgedacht en/of door ondernemers zelf bedacht. Hoe richt jij bijvoorbeeld jouw winkel, kapsalon, restaurant in en welke richtlijnen hanteer je nou op kantoor?

Bereid je voor op na de coronacrisis

Zodra de maatregelen versoepeld worden, zullen steeds meer consumenten hun werk oppakken. Er zal minder tijd worden besteed aan entertainment, maar internetvideo’s, sociale media en het nieuws zullen het meeste tijd van de consument in beslag nemen. Andere interessante feiten: 

  • Korte video’s blijven groeien met een gemiddelde stijging van 23% dagelijks actieve gebruikers in februari 2020 ten opzichte van februari 2019. 
  • De e-commerce onder consumenten ouder dan 30 jaar steeg met 11% blijkt uit gegevens van QuestMobile. 
  • Uit onderzoek van Dentsu Aegis onder ondernemers geeft 77% aan al bezig te zijn met proactieve herstelplannen. 

Wees zichtbaar als onderneming

Consumenten hechten veel waarde aan veiligheid en gezondheid. Met name gezonde voeding en het zelf bereiden van maaltijden zijn onderwerpen waar men tijdens deze crisis veel op zoekt. Heb je een onderneming in de horeca branche? Speel hierop in door bijvoorbeeld Do-It-Yourself pakketten aan te bieden of door middels social media advertenties over gezonde voeding te verspreiden. 

Dalende kosten en stijgende conversies in tijden van de coronacrisis

Doordat de concurrentie van andere bedrijven met adverteren enorm vermindert, dalen de kosten voor het adverteren (cps’s) online ook. Dit is jouw kans om hierop in te spelen. Ook liggen er veel mogelijkheden op het gebied van telefonische conversies. Omdat mensen meer thuis zitten zien we het aantal telefonische conversies flink stijgen. Als we de data van de ‘normale’ maanden januari en februari vergelijken met 16 maart tot en met 14 april 2020 zien we dit:

Groei telefonisch conversies

Leer van de coronacrisis: blijf populaire diensten aanbieden

Kijk daarnaast naar andere initiatieven zoals het samenstellen van verfpakketten als kapsalon of zet videobellen in zodat klanten toch in contact blijven met jouw onderneming. Werkt dit goed? Blijft dit dan ook na de crisis aanbieden. Erken trouwe klanten en bedank hen hiervoor met een beloning. Zodra de situatie straks verbetert, moet je als onderneming bekend zijn bij jouw (potentiële) klant. 

Gebruik de tijd om vooruit te werken

Ga efficiënt om met je tijd. Kijk als onderneming naar zaken die blijven liggen en waar je nu aan kunt werken. Zoals:

Trotsere Nederlanders na de crisis

Het nationale gevoel van trots zal na de crisis groeien, blijkt uit onderzoek. Is Nederlandse productie een van jouw USP’s (Unique Selling Points)? Laat dit zien. Uitingen die dit weerspiegelen zullen met name bij de jongere doelgroep gewaardeerd worden. Maar denk ook verder dan online. Wees voorbereid op een heropleving van de vraag zodat je straks niet beperkt wordt door leverproblemen. Alles met oog op de toekomst.

Wij staan voor jou klaar

Heb je een online marketing vraagstuk en kun je wel wat hulp gebruiken? Schrijf je dan in voor een gratis één op één videogesprek met een van onze specialisten. Wij geven je graag advies over hoe je dit het best kunt aanpakken. Ben je onzeker over de toekomst van jouw onderneming? Maak dan vrijblijvend een afspraak en wij ontwikkelen samen met jou een passende online strategie!