Coronacrisis tips voor ondernemers

7 tips voor ondernemers tijdens de coronacrisis

Het valt niet te ontkennen. Het coronavirus heeft vorig jaar een grote impact gemaakt op de Nederlandse samenleving en economie. Voor veel ondernemers zijn het onzekere tijden en het is de vraag in hoeverre de coronacrisis afzwakt in de loop van 2021. Hoe kun je als ondernemer de continuïteit van jouw bedrijf waarborgen tijdens de coronacrisis? Onze Advertising & SEO specialist Rianne geeft jou zeven tips in dit artikel. Lees snel verder!

Coronacrisis tips voor ondernemers

Waar bouwmarkten en kleding webshops profiteren van de coronamaatregelen, zitten er ook veel ondernemers in zwaar weer. Zij moeten verplicht hun zaak sluiten of maken simpelweg geen tot weinig omzet. Rianne: “Ik probeer mijn klanten zoveel mogelijk te ondersteunen in deze periode door samen te bepalen welke stappen we kunnen nemen om de impact van de crisis te beperken. Ik deel mijn tips graag met jou!”.

1.       Informeer de doelgroep

Voorkom verwarring en laat weten waar jouw (potentiële) klanten aan toe zijn. Is jouw zaak nog geopend of al gesloten? Ben je nog bereikbaar? Hoe staat het met lopende bestellingen? Zijn er (tijdelijk) andere mogelijkheden om jouw producten of diensten af te nemen? Dit zijn een aantal voorbeelden van vragen die klanten kunnen hebben. Zorg ervoor dat je geen klanten misloopt of verliest doordat er onduidelijkheid heerst en houd je informatievoorzieningen up-to-date. Denk hierbij aan het aanpassen en versturen van jouw boodschap via de volgende online kanalen:

  • Website
  • Google Mijn Bedrijf
  • Google Ads
  • Zoekmachine Optimalisatie
  • Social media kanalen
  • Nieuwsbrieven

2.       Wees creatief in het stimuleren van verkopen

Ga niet bij de pakken neerzitten wanneer de coronacrisis zorgt voor een tijdelijke stop of vermindering van omzet. Vaak zijn er andere mogelijkheden binnen jouw bedrijf om omzet te genereren:

  • Het aanbieden van producten of diensten via nieuwe kanalen

Als jouw onderneming tijdelijk gesloten is of er weinig klanten binnenkomen, is het een idee om na te denken over alternatieve kanalen om jouw product of dienst te leveren. Zo kunnen horecabedrijven bijvoorbeeld de focus leggen op het bezorgen van eten. Ben je een retailer? Dan is dit hét moment om jouw producten online aan te bieden via een eigen webshop of bepaalde marketplaces. Online biedt talloze mogelijkheden. Wat dacht je van het (live)streamen van bezichtigingen, rondleidingen, concerten of cursussen? Innovatie is een belangrijk begrip in tijden waarin iedereen online te vinden is.

  • Het aanbieden van alternatieve producten of diensten

Wanneer het niet mogelijk is om jouw huidige producten of diensten via andere kanalen aan te bieden, kun je gaan denken aan het bieden van alternatieve producten of diensten. Houd hierbij jouw doelgroep in het achterhoofd. Hebben zij wensen waar jij op kunt inspelen? Nu veel mensen thuiszitten is er bijvoorbeeld een stijging te zien in het aantal online zoekopdrachten naar klusmaterialen, fitnessapparatuur, puzzels, vitaminen en schoonmaakartikelen. Daarnaast kun je als dienstverlener bijvoorbeeld een cadeaubon met korting gaan verkopen. De cadeaubon kan niet gelijk door de koper gebruikt worden, maar zorgt wel voor een doorloop van de cashflow. 

3.       Richt je op leads

Ook als een potentiële klant niet direct tot een aankoop overgaat is deze erg waardevol. Houd er rekening mee dat de coronacrisis niet voor altijd zal duren en zorg ervoor dat je leads blijft binnenhalen. Pas je website aan op de huidige situatie en laat deze duidelijk sturen naar bijvoorbeeld het aanvragen van een brochure, nieuwsbriefaanmeldingen of telefonische intakes. Door in te zetten op SEO, Google Ads en social media campagnes te draaien trek je potentiële klanten naar de website toe. Het voordeel van adverteren in deze periode is dat voor veel branches geldt dat de cpc’s (kosten per klik) lager zijn dan normaal. Veel bedrijven zetten hun campagnes stop, waardoor je met hetzelfde mediabudget meer potentiële klanten aan kunt trekken of met minder mediabudget kunt adverteren. 

4.       Onderhoud de relatie met trouwe klanten

Vergeet vooral niet om contact te onderhouden met je loyale klanten. Zij zijn degenen die jouw bedrijf steunen tijdens én na de crisis. Laat weten dat je ze waardeert door ze te bedanken en regelmatig te informeren over de laatste updates. Social media speelt hierin een belangrijke rol. Vooral nu veel mensen thuiszitten zal er meer gebruik worden gemaakt van kanalen als Facebook, Instagram en YouTube. Ook zijn nieuwsbrieven ideaal om jouw klanten een directe boodschap te sturen. 

5.       Maak optimaal gebruik van de tijd die je hebt

Nu is het moment om een kritische blik te werpen op je propositie, strategie en doelen. Zijn er zwaktes in jouw bedrijf die verbeterd kunnen worden? Liggen er kansen waar je eerder nooit de tijd voor had om je in te verdiepen? Benut de tijd die je hebt tijdens de coronacrisis om te werken aan je onderneming. Bijvoorbeeld door het opzetten van een nieuwe huisstijl, het (online) trainen van personeel, het inrichten van flexibele werkplekken op kantoor of het verbeteren van jouw website door middel van CRO. Zo kom je er sterker uit. 

6.       Bereid je voor op een comeback

Aan iedere crisis komt een einde. Wanneer de samenleving weer op gang komt, zal de drang naar sociale interacties en het oppakken van het ‘normale’ leven groot zijn. Zorg dat je hier als ondernemer op voorbereid bent en er een uitgedachte strategie klaarligt. De tijd die je nu investeert in SEO zal zich straks dubbel en dwars uitbetalen. Als je ook voorgaande adviezen hebt gevolgd, zul je een lijst met warme leads hebben opgebouwd die klaarstaan om jouw product of dienst af te nemen. Dit is hét moment om contact op te nemen en de aankoop af te ronden. Organisch, via Google Ads en social media campagnes heb je relevant websiteverkeer binnengehaald. Benader deze groep met een slimme remarketing campagne. Omdat deze doelgroep al eerder interesse heeft getoond in jouw diensten, is de kans op conversie hoger.

 7.       Help elkaar

Onthoud, je bent niet alleen! Heel veel ondernemers zitten in hetzelfde schuitje. Praat met elkaar, ondersteun elkaar en werk samen om deze periode door te komen. Het is mooi om te zien dat er initiatieven ontstaan vanuit ondernemers die elkaar steunen. Draag ook je steentje bij en wie weet ontstaan er mooie samenwerkingen die zelfs tot na de crisis stand houden.

 Ben je benieuwd hoe wij jou kunnen ondersteunen met onze diensten? Wil je sparren met onze specialisten? Daar-om is een hoogwaardig full-service online marketing bureau uit Groningen. Wij helpen het ambitieuze MKB te groeien en innoveren. Neem snel contact met ons op!

Pssst… meer lezen? Dan vind je dit vast ook interessant!

 

 

Op deze pagina