jan 12

Bereik je doelgroep wanneer ze willen kopen (5)

Mensen die actief op zoek zijn naar jouw producten en op het punt staan om deze te kopen; een meer ideale bezoeker is er bijna niet. Aangezien het gemiddelde conversiepercentage van de Nederlandse webwinkels rond 2% ligt, betekent dit dat 98% van de bezoekers alsnog niet converteert. Hoe je deze bezoekers toch omzet tot een betalende klant? Vandaag gaan we hier dieper op in en hebben we aandacht voor de koopfase: Do.

Heb je de voorgaande artikelen nog niet gelezen, adviseren we dat eerst te doen.

  1. Introductie See, Think, Do en Care
  2. Fundament
  3. See
  4. Think
  5. Do
  6. Care

Do-fase

De Do-fase van een klantreis is de koopfase. Je potentiële klant weet wat hij/zij zoekt en wil kopen! Soms gaat er een lange periode van dromen, zoeken, kijken en vergelijken aan vooraf, soms betreft het een impulsaankoop, maar feit is dat deze bezoekers doorgaans het meest interessant zijn voor jouw webshop. Ze zijn op zoek naar een goede, betrouwbare aanbieder met een concurrerende prijs. Als jij het fundament van je webwinkel voldoende op orde hebt, is deze fase het meest interessant om snel en voordelig meer verkopen te realiseren!

Boodschap

De oproep die je doet aan de potentiële klanten in de koopfase zijn hier natuurlijk op gericht. Denk aan bestel online, koop nu of vandaag besteld, morgen in huis.

Mediakanalen

Er zijn verschillende manieren om mensen te bereiken die zich in de koop-fase bevinden. Een zeer groot deel gebruikt een zoekmachine (we gebruiken hiervoor Google, die heeft in Nederland 95% marktaandeel) om het juiste product en aanbieder te vinden. Binnen Google zijn er verschillende mogelijkheden om naar voren te komen.

  • SEO / Content (Gratis)
  • Google Adwords (Betaald)
  • Google Shopping (Betaald)
  • Google Remarketing for Search (Betaald)

Bovenstaande mogelijkheden zijn allemaal gericht op de zoekmachine, waarbij zoekwoorden centraal staan. Ook buiten de zoekmachine is het mogelijk om mensen in de koopfase te bereiken. De belangrijkste kanalen zijn:

  • Remarketing (Display, Social Media)
  • Vergelijkers (Betaald)
  • Marktplaats (Gratis of Betaald)
  • Bol.com (Betaald)
  • E-mail (Gratis)

Naast een zeer goede zichtbaarheid in de belangrijkste zoekmachine, via Google AdWords en/of Google Shopping kunnen remarketing via bijvoorbeeld Facebook je klant helpen om over de streep getild te worden en het product toch bij jou aan te schaffen.

Focus op verkopen & rendement

Bepalen of een mediakanaal succesvol is, kan op vele manieren. De media die ingezet worden tijdens de koopfase moeten gericht zijn op verkopen en rendement. Stel je investeert één Euro, dan wil je die het liefst zo snel mogelijk terugverdienen. De kans dat dit lukt is het grootste in de Do-fase. De inspanningen en media die zijn inzet in de voorafgaande See en Think fases, evenals in de fase na de aankoop; de Care-fase, zullen ervoor zorgen dat het rendement uit je budget en inspanningen tijdens deze koop-fase nog groter kan worden.

Do-fase op je webwinkel

Essentieel in de Do-fase zijn je productomschrijvingen. Daarnaast is het belangrijk om goede voorwaarden, zoals vandaag besteld morgen in huis, geen verzendkosten, niet goed geld terug, keurmerken en betaalmogelijkheden prominent te tonen op je productpagina.

De bestelknop op je website kan je ook op verschillende manieren aankleden. De kleur moet opvallend en onderscheidend zijn, met de tekst kan je experimenteren;

  • In winkelwagen
  • Nu bestellen
  • Bestel dit product
  • Deze wil ik
  • Dit wordt ‘m

Let wel op dat de tekst aansluit bij jouw doelgroep. Wanneer je een wat traditionele doelgroep hebt, zullen de laatste twee opties minder geschikt zijn.

In het volgende artikel gaan we dieper in op de Care-fase: het behouden van bestaande klanten, zorgen dat ze vaker of meer bij je gaan kopen en misschien dat ze zelfs gaan fungeren als ambassadeur.

Dit artikel is ook verschenen in het blog van Mijnwebwinkel.