jun 12

Beperkt vertoningsaandeel; Sluit jouw ‘toko’ ook al om 13:00 uur?

Waarom zie ik mijn advertenties niet terug in Google? Dit is een veelgestelde vraag die wij krijgen van onze klanten. Er zijn verschillende redenen waarom advertenties op bepaalde momenten niet getoond worden. Eén daarvan is een beperkt vertoningsaandeel. Simpel gezegd betekent dit dat je advertenties maar beperkt vertoond worden.

Wat is vertoningsaandeel?

Het vertoningsaandeel is het percentage vertoningen dat je advertenties hebben gerealiseerd, afgezet tegen het totale aantal vertoningen dat je had kunnen ontvangen.

Vertoningspercentage = vertoningen / totaal aantal geschikte vertoningen

Google baseert het geschatte vertoningspercentage op advertentieveilingen die gedurende de dag worden geanalyseerd en op andere gegevens, waaronder de kwaliteit en concurrentie. Een voorbeeld: Er wordt dagelijks gemiddeld 500 keer gezocht op termen in jouw Google AdWords account. Gemiddeld klikt 8% van de mensen door, waarbij je € 0,60 betaalt per klik. Je dagelijkse uitgaven zullen hiermee op €  24,- komen, terwijl je budget maar € 10,- per dag is. Hierdoor zal je in iets meer dan 40% van de zoekopdrachten wel getoond worden, maar in 60% wordt je advertentie niet getoond!

Waarom wil je geen vertoningen missen?

Google AdWords is vraaggestuurd; iemand zoekt heel gericht op jouw producten of diensten. De kans op succes is hierdoor erg groot. Wanneer jouw vertoningsaandeel beperkt is, is het alsof iemand jouw ‘winkel’ wil binnenstappen, terwijl de deur op slot is! Dit betekent dus dat je enorm veel klanten kan mislopen.

Hoe los je dit op?

Er zijn meerdere manieren om je zichtbaarheid te verhogen. We noemen de belangrijkste:

  • Budget verhogen
  • Kwaliteit van de campagne verbeteren
  • Teksten op je landingspagina’s verbeteren

De meest eenvoudige manier om meer relevante bezoekers naar je website of webshop te sturen is je budget verhogen. Je budget kan je snel en eenvoudig verhogen en waar nodig ook weer naar beneden bijstellen.

Door kritisch te kijken naar de resultaten in je account, zoals zoektermen waarop je gevonden wordt, kan je onnodige vertoningen voorkomen. Ook het optimaal inzetten van de mogelijke extenties zorgt voor een betere score en daarmee lagere klikprijs. Hierdoor blijft er meer ruimte in je budget over om zichtbaar te zijn op de meest relevante zoektermen.

Een andere manier om meer rendement te halen uit je budget is de kwaliteit van je landingspagina’s te verhogen. Google AdWords vindt relevantie een belangrijke factor bij het bepalen van de prijs van een klik. Wanneer jouw kwaliteitsscore niet optimaal is, kan je je pagina’s uitbreiden en/of verbeteren. Dit zorgt doorgaans voor een lagere klikprijs, waardoor je meer klikken binnen je budget kan behalen.

Voor alle oplossingen geldt dat wij je graag helpen. Neem contact op met jouw online marketing consultant of stuur ons een bericht en wij zullen je terugbellen.