jan 12

De basis voor je online marketing plan (2)

In het vorige artikel vertelden we over het See, Think, Do en Care model. Maar voordat je start met het aantrekken van bezoekers is het essentieel om naar het fundament van je shop te kijken. Hieronder vallen je webwinkel, maar ook je aanbod. Op het moment dat het aanbod niet duidelijk of onderscheidend genoeg is, zullen potentiële kopers afhaken. In dit artikel leer je waarop je moet letten bij het starten en/of verbeteren van je webwinkel.

Vandaag deel 2 van het zesluik. Heb je het andere deel nog niet gelezen? Doe dit dan eerst!

  1. Introductie See, Think, Do en Care
  2. Fundament
  3. See
  4. Think
  5. Do
  6. Care

De basis voor online succes

Dé formule voor online succes is Propositie x Website x Campagne. Op het moment dat één van deze drie factoren niet op orde is, zullen onnodig veel bezoekers afhaken. De formule klinkt misschien heel ingewikkeld, maar dat valt mee. In de echte wereld is het immers niets anders:

Stel, je hebt een winkel in de hoofdstraat van jouw dorp of stad en je verkoopt leuke producten tegen een goede prijs. Je koopt een enorm uithangbord, plaatst neonletters op de gevel en je zet een tweetal mensen op straat om potentiele klanten je winkel in te trekken. Je winkel stroomt vol!

Helaas heb je je winkel niet op orde;

  • De schappen zijn niet netjes ingericht;
  • De producten liggen ongeordend in de winkel;
  • Er hangt kille TL-verlichting
  • De verkoper achter de kassa staat ongeïnteresseerd kauwgum te kauwen;
  • Het kassasysteem hapert.

Zijn een of meerdere punten herkenbaar? Ook online gebeurt het dat winkels niet op orde zijn! Zelfs de beste marketeers met de beste campagnes zullen van deze winkel geen succes maken.

PxWxC

De basis voor online succes ligt bij jezelf. Mijnwebwinkel voorziet je in je digitale winkelpand, het is aan jou om deze vervolgens succesvol in te richten en te etaleren.

Propositie

Laten we beginnen met je propositie. Een propositie bestaat uit je totaalaanbod richting je doelgroep. Product- en dienstenaanbod, prijzen en extra’s zijn onderdeel van je propositie. Om een succesvolle propositie te krijgen, dient je aanbod aan onderstaande te voldoen:

  • Je hebt een eenduidig productaanbod;
  • Je hebt één of meerdere USP’s (prijs, levering, service, kennis, ervaring, kwaliteit, uniek);
  • Je schetst heldere voorwaarden, zoals een retourbeleid;
  • Je hebt één of meerdere elementen die de betrouwbaarheid van je shop aanduiden;
  • Je biedt voldoende betaalmogelijkheden;
  • Je kan snel genoeg leveren.

Waarschijnlijk moet je een aantal keren terug naar de tekentafel om je propositie helder en compleet te krijgen, maar de tijd die je hierin investeert is essentieel. Voldoe je aan de bovenstaande criteria? Dan is het tijd om met je webwinkel aan de slag te gaan.

Webwinkel

Op het gebied van gebruikersvriendelijkheid van een webwinkel valt altijd iets te verbeteren. Bedrijven zoals Booking.com en Wehkamp.nl zijn voortdurend aan het onderzoeken hoe hun website of webshop beter kan presteren. Dit doen ze door middel van data analyse, eyetracking, A/B testen, etc. Veel webwinkeliers hebben hiervoor niet de middelen, maar om een goede uitgangssituatie te creëren, zijn geen grote budgetten nodig.

Let erop dat je webwinkel altijd aan de volgende eisen voldoet:

  • Je webwinkel is mobielvriendelijk;
  • Je online winkel heeft een goede laadtijd;
  • Je hebt een overzichtelijke navigatie en menustructuur;
  • Je hebt meetprogramma’s zoals Google Analytics geïnstalleerd;
  • Je USP’s zijn duidelijk en zichtbaar;
  • Je hebt aandacht besteed aan je productteksten;
  • Je maakt gebruik van scherpe en voldoende foto’s.
  • Je hebt duidelijke call to actions (Bestel, In winkelwagen, Meld je aan)

Voldoet jouw webwinkel aan alle genoemde voorwaarden, dan is het tijd om te investeren in bezoekers en potentiele klanten. Het snelst resultaat haal je doorgaans uit bezoekers die zich in de Do-fase bevinden, maar de klantreis begint echter in de See-fase. Hierover lees je in deel 3 meer.

Dit artikel is ook verschenen in het blog van Mijnwebwinkel.