okt 19

Affiliate Marketing; Boevenkanaal of Troevenkanaal?

Sinds juli van dit jaar hebben we een nieuwe dienst aan onze portfolio toegevoegd: Affiliate marketing. Deze wens is voortgekomen uit de vraag van een aantal klanten. Zij hadden behoefte om verder te kijken (en te groeien) dan AdWords en SEO (naast Affiliate marketing hebben we overigens ook de vergelijkers toegevoegd als dienst, daaraan zullen we nog een aparte blog wijden).

Wij adviseren klanten om affiliate marketing pas in te zetten wanneer zij AdWords en SEO “onder controle hebben”. Dat houdt in dat de conversieratio conform de doelstelling is, er voldoende traffic uit SEO gehaald wordt en daarnaast dat AdWords presteert conform de doelstelling. Waarom adviseren we dat? Omdat een nieuw kanaal wordt aangeboord en hiervoor altijd “leergeld” wordt betaald. Om gecontroleerd te groeien is het verstandig dat andere kanalen daarom op peil zijn, zodat de impact van een eventueel verlies minimaal is.

Hoe werkt affiliate marketing?

Andere websites gaan voor jou reclame maken en jouw producten promoten. Wanneer ze verkeer doorsturen naar je website of shop en ze voltooien een actie (bijvoorbeeld een bestelling), dan krijgt de publisher daarvoor een vergoeding. Je kunt allerlei soorten vergoedingen bedenken: per klik, per sale, per lead, per view, etc. Affiliate marketing leent zich uitstekend voor webshops (voor een groot aantal soorten producten waaronder ook rietmatten en betonverf), maar ook websites die een duidelijk conversiedoel zoals offerte aanvraag hebben (Denk aan dakkapellen, verhuizingen of keukens).

De vergoeding die je wilt betalen bepaal je uiteindelijk zelf. Er zijn wel bepaalde “normen” binnen een bepaald marktsegment. Wanneer je niet aan deze normen wilt voldoen en je vergoeding veel lager in wilt steken, dan heb je kans dat publishers je niet willen opnemen.

Wie zijn nou die publishers?

Er zijn een aantal categorieën publishers te noemen:
– blogwebsites
– (prijs)vergelijkers
– kortingscode sites / vouchersites
– dagdeals / aanbiedingen sites
– fora / communities
– E-mailmarketing
– Cashback en Loyalty programma’s
– Startpagina’s
– Etc.

Je bepaalt zelf hoe streng je bent; wie jou mag opnemen en wie niet. Elke publisher heeft zijn eigen specifieke kenmerken en kan een waardevolle leverancier van (nieuwe) klanten zijn. Daarnaast kun je goede “leveranciers” belonen met een hogere vergoeding; je kunt staffels aanbrengen in je vergoedingenstructuur. Daarmee beloon je niet alleen goede leveranciers, je moedigt publishers ook aan. Als ze harder voor je gaan lopen krijgen ze ook een hogere vergoeding.

Boevenkanaal?

Dat is echt een term van vroeger. In de beginjaren was affiliate marketing echt een cowboymarkt; de regels waren ondoorzichtig, een publisher kon bijna vrij z’n gang gaan met adverteren en zo hoge vergoedingen opstrijken. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Dat wil niet zeggen dat er geen addertjes onder het gras zitten. Je moet wel degelijk nadenken hoe je je campagnes opzet. Met de juiste instellingen (en met een beetje geduld) kun je waardevolle samenwerkingen aangaan met andere websites.

Wil je meer weten of affiliate marketing voor jou interessant kan zijn? Neem dan contact met ons op.