aug 20

Adwords: dure materie of spiegeling van je verkoopresultaten?

‘Ik geloof niet meer in Adwords’, ‘Adwords is veel te duur’, ‘Adwords, dat kan niet uit voor ons’

Dit zijn veel gehoorde uitspraken in gesprekken met onze potentiële klanten. Vaak hebben deze klanten al ervaring met Google Adwords en in veel gevallen is die ervaring negatief. Er komen geen orders binnen of de kosten per order liggen veel te hoog waardoor verlies geleden wordt.

Het doel heiligt de middelen

Google Adwords is complexe materie. Daarom is het belangrijk om enige kennis ervan te hebben voordat je ermee start. Zonder doel en zonder te weten wat er allemaal mogelijk is, is de kans groot dat je van een koude kermis thuis komt. Als je je geld investeert, wil je tenslotte wel dat het goed terecht komt (en het liefst in zekere vorm weer terugkomt!). Het is dus belangrijk om eerst na te denken wat je wilt bereiken met je Google Adwords campagnes en om pas daarna aan de slag te gaan met het inrichten van de campagnes.

Op deze manier pakken wij altijd nieuwe projecten aan:

  1. Vooraf in kaart brengen wat we (en onze klant) willen bereiken met de campagnes
  2. Een duidelijke verwachting neerleggen die we hebben van het proces en campagnes (zijn de wensen van de klant reeel en komen die overeen met de potentie en onze verwachtingen).
  3. Gedurende het hele proces de klant actief betrekken

Ken je markt en je product

Het hangt echter niet alleen af van onze bijdrage aan de business. Als ondernemer is het essentieel om je eigen markt en producten goed te kennen. Hier hoort soms het durven nemen van risico’s bij. Zo hebben we de samenwerking met een onlangs gestarte klant ingestoken. Hierbij was het doel om te groeien in volume en de CPA* per bestelling naar €5 te gaan brengen; Een ambitieuze doelstelling.

Na de lancering van de campagnes begon het volume toe te nemen (zie onder). De klant merkte dit direct en heeft op eigen initiatief één van zijn belangrijkste producten in prijs verlaagd.

Googl Adwords resultaten

Hierdoor nam de conversieratio verder toe en daalde de CPA. Doordat er meer data beschikbaar kwam, waren we in staat om veel gerichter te gaan adverteren:

  • biedingen werden geoptimaliseerd
  • advertentieplanning werd ingezet
  • sitelinks met relevante producten werden steeds vaker vertoond

De klant merkte een sterke verbetering en nam hierin nog verder het initiatief door een aantal producten prominenter aanwezig te laten zijn in zijn shop. Hierdoor zal zijn business nog verder groeien in volume, omdat hij hier graag op gevonden wil worden.

1+1=3

Dit is een klassiek voorbeeld van een succesvolle samenwerking; de klant heeft kennis van zijn product en zijn markt. Wij hebben de kennis van online marketing. Door dit met elkaar te combineren ontstaat er een synergie in het resultaat. 1+1 is niet meer 2, maar wel 3 of 4.

En voor deze klant én voor ons is dit pas het begin van een succesvolle samenwerking.

*Cost per Acquisition: De kosten van het aantal kliks die nodig zijn om 1 conversie te realiseren