Aangepaste Meldingen Google Analytics
jun 26

Aangepaste meldingen in Google Analytics

Niet meer elke dag in Google Analytics hoeven in te loggen om te kijken of er iets afwijkend is gebeurd? Of na twee weken erachter komen dat er iets helemaal niet goed gaat met je website bezoekers? Dan bieden de aangepaste meldingen in Google Analytics uitkomst.

Een aangepaste melding stel je handmatig in op basis van regels. Deze regels bepaal je helemaal zelf. Wanneer er in Google Analytics iets gebeurd zoals je hebt ingesteld, ontvang je keurig per mail een melding.

Aangepaste meldingen zijn een uitkomst

Het gebeurt helaas vaker dan ons lief is dat er bij een update van een website vergeten wordt de Google Analytics code erop te zetten. Op dat moment komen er geen bezoekersgegevens meer binnen. Wanneer je dit pas dagen later ontdekt, ben je mooi zuur. Ook zien we het geregeld gebeuren dat er problemen zijn met een website. Ook dit heeft invloed op het bezoekersgedrag. Een automatisch signaaltje kan je dus veel ellende achteraf schelen.
Het instellen van aangepaste meldingen is eenvoudig. Via “Beheerder” vind je onder dataweergave rechtsonder de pagina “aangepaste meldingen” terug. Hier kan je naar hartenlust nieuwe meldingen aanmaken en wijzigen.

Er zijn eindeloze mogelijkheden

Goed, het is duidelijk, aangepaste meldingen zijn zinvol om in te stellen. Het instellen zelf is ook nog eens heel eenvoudig. Maar welke regels moet je nou instellen? Onderstaand een overzicht van regels die je kan instellen.

Bezoekers

Op het moment dat er iets misgaat met je site of code en je krijgt helemaal geen bezoekers meer binnen volgens de metingen, dan heb je binnen 24 uur een bericht.  Zo kan je snel onderzoeken waar het probleem zit en actie ondernemen.
  Aangepaste melding geen verkeer

Google AdWords

Liggen je AdWords campagnes stil? Dat betekent mislopen van klanten! Dat wil je liever niet meemaken. Als het gebeurt is snel schakelen essentieel. Je kan kiezen voor zowel vertoningen vanuit Google AdWords, als klikken vanuit Google AdWords of andere betaalde kanalen (cpc) in te stellen. Stel er zijn problemen met betalingsgegevens, dan kan je dankzij deze aangepaste meldingen sneller het probleem vinden en handelen.
Aangepaste Meldingen AdWords Vertoningen

Doelconversies

Drogen je conversies of transacties ineens op? Dan heb je ook een probleem. Deze melding geeft je een seintje. Afhankelijk van de aantallen conversies of transacties kan je een periode van een dag, week of maand kiezen. Daarbij kan je er ook voor kiezen om een melding te krijgen bij een bepaald percentage dat het zakt (of stijgt).

Websitegedrag

Wanneer het gedrag op je website significant verandert kan dit ook een probleem op je site als oorzaak hebben. Is je site ineens heel traag (zie ook volgende melding), komen mensen ineens binnen op een 404-pagina of klikken ze ineens niet meer door vanaf een pagina, dan is dit reden voor onderzoek. Bij het instellen van aangepaste meldingen voor websitegedrag kan je denken aan:
  • Sterke wijziging in bouncepercentage;
  • Grote verschillen in de tijd op de website;
  • Veranderingen in het aantal pagina’s per bezoek.

 

Websiteprestatie

Stel, je organische bezoekers dalen ineens heel hard, dan wil je daarop snel willen handelen. Dit heeft vaak een technische oorzaak, zoals je robots.txt die alles blokkeert. Hierop wil je snel actie ondernemen. Ook wanneer je website, bijvoorbeeld doordat de server overbelast raakt, langzaam wordt, wil je snel actie kunnen ondernemen. Wij adviseren de organische bezoekers en sitespeed in te stellen bij aangepaste meldingen.
Aangepaste meldingen Snelheid website
Ons advies is voor jezelf na te gaan welke meldingen je echt belangrijk vindt en aan welke voorwaarden deze dienen te voldoen. Elke dag een mailbox vol meldingen zal je namelijk niet helpen om de belangrijkste knelpunten te identificeren.