404-pagina’s, wat zijn het en wat moet je ermee?

Leestijd 4 minuten

Stel je de volgende situatie voor: Een potentiële klant zoekt een product of dienst dat jij aanbiedt. Hij kijkt op je website, klikt op je productpagina en…. krijgt een melding dat de pagina niet gevonden kan worden. De klant denkt dat je het product of dienst toch niet verkoopt, verlaat je website en gaat naar je concurrent. Dat wil je toch niet meemaken?!

Als een websitebezoeker een pagina probeert te bezoeken die niet (meer) bestaat, dan krijgt hij een foutmelding te zien: een 404-pagina. Deze foutmelding betekent dat er wel een verbinding gemaakt kan worden met de website, maar dat de website niet de pagina of het bestand kon vinden die opgevraagd wordt. Met andere woorden: De klant is op zoek naar informatie of een bepaald product, maar krijgt in plaats daarvan een foutmelding. Gelukkig is er een oplossing om deze pagina’s op je website terug te vinden en ze om te leiden naar een alternatieve en correcte pagina.

Wat is een 404-pagina?

Voordat we uitleggen hoe je een 404-pagina kan vinden en oplossen, is het belangrijk om de achtergrond toe te lichten. Een 404-pagina is eigenlijk een melding van de webserver dat ‘iets’ niet (meer) bestaat en dat het gevraagde niet geleverd kan worden. De website werkt dus wel, maar op de ingevoerde URL kan niets gevonden worden. Dit kan verschillende redenen hebben. Als de URL handmatig is ingetypt, kan er natuurlijk een typefoutje zijn gemaakt. Dit is niet te voorkomen. Het kan ook zijn dat een interne of externe verwijzing niet klopt. Een andere veelvoorkomende oorzaak is een pagina (of een bestand) die eerst wel op de website stond, maar verwijderd, aangepast of verplaatst is, zonder dat er een goede doorverwijzing naar de nieuwe pagina is gemaakt.

Wat is een 404 pagina?

Waarom zijn 404-pagina’s erg?

Allereerst zorgt het ervoor dat je websitebezoeker extra moeite moet doen, hij is op zoek naar informatie of een product en kan het bij jou niet vinden. Grote kans dat hij je website verlaat en naar je concurrent gaat. Daarnaast kan het ook een negatieve invloed hebben op de betrouwbaarheid die je uitstraalt: ‘Als de website al niet goed werkt, zal de rest dan wel goed functioneren?’. Tot slot, niet geheel onbelangrijk voor je SEO: het zorgt ervoor dat zoekmachines denken dat de pagina niet meer bestaat. Ze zullen de pagina daarom verwijderen uit de zoekresultaten en de opgebouwde waarde van deze pagina gaat verloren. Kortom: genoeg redenen om deze foutmeldingen op te sporen, op te lossen en te voorkomen!

Niet werkende pagina’s, hoe vind je ze?

Er zijn verschillende manieren om 404-pagina’s te vinden. Je kan elke dag je hele website doorklikken en op alle links naar je website klikken om na te gaan of alle pagina’s nog bestaan. Het kan gelukkig makkelijker. Er zijn meerdere (betaalde en gratis) hulpmiddelen beschikbaar, waarvan Google Analytics en Google Search Console de meest voor de hand liggende tools zijn.

404-Pagina vinden

Google Search Console laat onder Index > dekking een overzicht zien van alle URL’s waarop Google een 404-foutmelding tegenkwam. Google Analytics laat niet alleen een overzicht zien van de 404-pagina’s, maar ook hoe vaak de 404-pagina is bezocht en hoe de websitebezoeker er terecht is gekomen. Volg hiervoor de volgende stappen:

Stap 1: Klik onder het menukopje ‘Site-inhoud’ op ‘Alle pagina’s. Je krijgt nu een overzicht van alle bezochte pagina’s
Stap 2: Klik op ‘Paginatitel’. Je ziet nu hetzelfde overzicht als bij stap 1, maar dan met alle paginatitels in plaats van de URL’S
Stap 3: Filter op de paginatitel. Vaak is dit bijvoorbeeld ‘Pagina niet gevonden’. Klik vervolgens op de paginatitel van je 404-pagina.
Stap 4: Je ziet nu alle pagina’s waarop je websitebezoeker een 404-pagina kreeg. Dit zijn dus de foutmeldingen die je moet oplossen.
Stap 5: Wil je weten hoe de websitebezoeker op de pagina met de foutmelding terechtkwam? Kies bij ‘Secundaire dimensie’ voor de optie ‘Volledige verwijzende URL’. Er verschijnt nu een extra kolom in het overzicht waar je kan zien hoe de websitebezoeker op de pagina terechtkwam met de 404-foutmelding.

404-pagina’s, hoe kom je er vanaf?

Je weet nu wat een 404-pagina is, waarom je ze niet wilt hebben en waar je ze vindt, maar het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je de bestaande 404-foutmeldingen verhelpt. Hiervoor kan je kijken naar het bezoekerspatroon van je websitebezoekers: Hoe kwamen ze op de 404-pagina terecht? Welke pagina’s bezochten ze ervoor? Waren dit bijvoorbeeld interne of externe pagina’s? Een niet-werkende link op een eigen pagina is eenvoudig aan te passen, voor externe pagina’s kan je een mailtje sturen naar de website-eigenaar van de verwijzende website met het verzoek om de URL aan te passen. Dit is de meest ideale situatie, maar echter wel een arbeidsintensieve klus. Een goed alternatief is redirects instellen, een soort verhuisbericht aan de server.

301-redirect

Met een 301-verwijzing leid je de websitebezoeker automatisch door naar de juiste pagina. Daarnaast vertelt de 301-verwijzing aan zoekmachines waar vanaf nu de informatie te vinden is, zodat ze hun zoekresultaten kunnen aanpassen. Met een 301-verwijzing worden alle websitebezoekers doorgestuurd naar de juiste pagina en daarnaast wordt de historische waarde ook overgedragen. Let op dat je een 301-redirect gebruikt en geen 302-redirect. Voor een bezoeker zal dit niets uitmaken, maar een ‘tijdelijke verhuizing – 302-redirect’ heeft wel invloed op de vindbaarheid van je website.

URL Mapping

Om de URL’s van de 404-pagina’s zoveel mogelijk door te verwijzen naar een overeenkomende URL op de website, is het van belang een proces van URL-mapping uit te voeren. URL-mapping is het in kaart brengen van de 404-pagina’s en nieuwe pagina’s waarbij wordt aangegeven naar welke nieuwe pagina de 404-pagina verwijst.

Wanneer het om een groot aantal URL’s gaat, adviseren we op basis van de meest bezochte pagina’s te bepalen welke URL’s exact overgezet worden en welke naar alternatieve pagina’s zoals de categoriepagina of homepagina.

Een URL mapping is in een tabel waarin alle oude URL’s opgenomen zijn. Per URL wordt vervolgens de gewenste nieuwe URL opgegeven.

Doorvoeren redirects

De manier waarop geredirect wordt hangt af van het platform waarop de website draait. In de meeste gevallen zal de webbouwer je hierbij kunnen helpen. CMS systemen zoals WordPress hebben dit eenvoudig gemaakt en door middel van een plugin is het mogelijk om direct alle gewenste URL’s te redirecten. Daarnaast kunnen redirects in een speciaal bestandje (.htaccess) op de webserver geplaatst worden. Als je dit verkeerd doet, kan je je je website onbruikbaar maken. Maak dus van tevoren een kopie van dit bestand en zorg ervoor dat je weet hoe dit moet. Opgevraagde URL’s waar geen inhoud op gevonden wordt door de webserver, worden 404 pagina’s genoemd. De webserver vindt de inhoud niet en serveert de bezoeker een 404 status, vandaar ‘404 pagina’.

Voorbeelden van een 404-pagina

Voorbeeld 404 pagina

Een unieke 404-pagina is een kans! Daarom willen we je als laatste adviseren om een leuke 404-pagina te maken. Hierdoor ervaart de gebruiker het niet meer als negatief en kan, als je het goed doet, zelfs een lach niet onderdrukt worden. Je zag al een paar afbeeldingen voorbijkomen, maar ter inspiratie nog een paar voorbeeld 404 pagina’s:

Mooiwater
Online succes
Dizain 
Simplicate
Adecco

Veelgemaakte fouten

Bij het maken en herstellen van 404-pagina’s worden helaas ook de nodige fouten gemaakt. Lees ze hieronder, zodat jij deze niet maakt.

  • Geen Google Analytics code op een 404-pagina. Je wilt toch graag weten wanneer er iemand onverhoopt op een foute pagina terecht komt, meten is immers weten!
  • Foutpagina’s worden automatisch omgeleid naar de homepagina.
  • Geen duidelijke melding dat de pagina niet meer bestaat, waardoor het voor de bezoeker onduidelijk is.
  • En tot slot één van de meest gemaakt fouten, een 404-pagina welke geen 404 status retourneert. Hierdoor herkent de zoekmachine deze pagina niet als niet meer bestaand en ben jij niet in staat hierop actie te kunnen ondernemen.

Kom je er niet uit met je 404-pagina’s? We helpen je met alle plezier!
Neem vooral contact op voor een kopje koffie of een vrijblijvend gesprek!

Misschien vind je dit ook interessant:
Website migratie? Wie, wat, wanneer en waarom? 
SEO begrippenlijst
Waarom is online adverteren essentieel?

Meer weten over online marketing?

Wil je weten hoe je meer omzet via je website krijgt? Weet je echter niet welke kansen er allemaal voor je liggen? Download dan volledig gratis en vrijblijvend ons artikel, inclusief checklist “De sleutel tot online succes”.

i

Onderwerp:

Online Marketing
j

Geschreven door:

Daar-om.nl

Geplaatst op:

18 juli 2017